Zoom In


Valul japonez porneste la drum

Uzina Daian este una dintre cele mai mari locatii ale constructorului Denso. Mai putin familiarizati cu acest constructor trebuie sa stiti ca aici, in Japonia se pregateste o revolutie tehnologica.

Piata japoneza a industriei auto este pe cale sa revolutioneze sistemele de siguranta. Aproape in orice model de automobil sau chiar vehicul comercial exista sisteme, componente ale unor aplicatii electronice menite sa imbunatateasca siguranta de ansamblu. De la senzori de parcare, la cei care coordoneaza sistemul de alimentare, la serviciile de asistenta in caz de impact, de prevenire a acestuia totul este electronica, camere video, un arsenal tehnologic miniaturizat. Iar in asta, japonezii sunt maestri, dupa cum se stie, ei reusind la mijlocul anilor 60 sa revolutioneze pentru prima data industria electronica, ulterior si pe care auto prin introducerea in circuit a tranzistorului, o inventie la origine americana. Recumparata sub forma unor componente, tehnologia a evoluat in cateva decenii atat de mult, incat dintr-un simplu tranzistor s-a trecut la un cip, iar acum industria se afla in fata unei noi revolutii. In cea in care din sfera electronicii s-a trecut in industria materialelor. Concret, Denso, unul dintre cei mai mari producatori de sisteme electronice si de siguranta auto pentru piata japoneza, va fabrica in Uzina Daian senzori din ceramica. Localitatea Inabe, din Prefectura Mie, va beneficia de serioase investitii estimate acum la 220 milioane $ pentru extinderea capacitatilor de productie, chiar din aceasta vara. Vor fi produse doua grupe de componente legate de senzorul airbagului, ca si de senzorul de declansare a acestuia in cazul unui impact. Masura este importanta pentru ca se stie, folosirea ca material a ceramicii creste capacitatea de rezistenta la efort, la solicitarile de impact, aidoma altor cosntructori, Mercedes-Benz si Porsche, spre exemplu, si Denso incercand sa intre pe o piata relativ restransa. Evident, in noile conditii, costurile produsului vor fi mai mari, dar si rezultatele mai bune. Sa nu uitam, prin anii 80, in competitiile europene de motociclism, concurentii rusi erau acuzati ca pemotoarele modelelor Jiguli foloseau componente ceramice de motor, provenite din industria spatiala, iar Mercedes-Benz si Porsche au realizat placutte de frana cu materiale ceramice care au marit rezistenta acestora la oboseala, solicitari extreme. Spre exemplu, fata de perioadele de revizii obisnuite, noile placute puteau atinge si 300.000 de km rulati, chiar un record.

In masura in care Denso va extinde fabricarea la scara larga a noilor sale produse prevenirea potentialelor pericole va fi mai buna, chiar daca intr-o prima faza costurile vor fi mai mari. Merita!


 Zoom In