Siguranta auto


Cu pasi marunti 

DEKRA a organizat recent o noua sesiune de comunicari referitoare la siguranta vehiculelor SUV. Centrul Klettwitz a fost gazda evenimentului celor doua zile de dezbateri fiind prezentate referate extrem de interesante cu propuneri atat in beneficiul industriei, cat si al consumatorilor. 

Sport Utility Vehicle, SUV, segment lansat de americani la inceputul anilor 80 a devenit unul dintre cele mai cautate din industrie. Dovada nu doar rapida extindere a unor modele relativ traditionale pentru americani, dar si pe teritoriul altor continente ceea ce a alimentat o dezvoltare a segmentului in detrimentul vanzarilor celorlalte. Mai mult, dupa o relativa perioada de prezentare idealista a problematicii s-a ajuns la depistarea unor probleme reale de siguranta date initial de constructie, ulterior si de comportamentul posesorilor acestora. Astfel, numai in SUA, peste 10-15 % din accidentele rutiere grave au fost cauzate de proasta gestionare a controlului modelelor, una dintre cele mai des intalnite situatii fiind rasturnarea ceea ce a dus la producerea a numeroase accidente mortale. Nici in Europa lucrurile n-au stat diferit, neobisnuita conducerii unor astfel de modele cauzand de-a lungul timpului numeroase necazuri. Din acest motiv, si pentru ca anumite piete comercializarea modelelor SUV aproape s-a dublat in scurt timp, exemplul Germaniei este elocvent-in 2000, SUV-urile reprezentau aproape 6 % din total, iar in 2005 a ajuns la 9 % nevoia cunoasterii sigurantei modelelor respective a impus luarea unor masuri strict constructive, dar si o explicitare mai ampla a structurii acestora.

Werner von Hebel, Directorul general DEKRA Automobile, a explicat in cadrul unui raport detaliat legatura dintre centrul de greutate, masa specifica, echipamente, pe de o parte, si viteza de deplasare si stiinta gestionarii acestora, pe de alta. Pentru a fi mai convigator a invitat 13 specialisti din cadrul simpozionului sa testeze pe circuitul oval al centrului cateva dintre noile modele SUV-M-Class, VW Touareg, BMW X 3 si X5, Mitsubishi L200 si Pajero, Land Rover Discovery. Cu acest prilej modelele din trial, al caror total s-a ridicat la 30, au fost vazute si intelese in complexitatea lor constructiva, dar si ca dinamica, la sesiune participand intre altii si sefii departamentelor care au supravegheat constructia directa a acestora. Au fost comparate diferitele sisteme de asistenta la conducere in siguranta dintre Q7 si GL, spre exemplu, descoperite unele limite fata de o situatie tehnica din teren, testare care a fost de un real folos pentru toata lumea.

Mai mult, pentru ca unele dintre modele sunt adesea utilizate si pentru tractarea unor rulote, barci de agrement, s-a discutat mult si pe comportamentul rutier al acestui tip de transport, cu situatiile neprevazute ce pot fi mai des intalnite, dar si cu solutiile practice pentru depasirea lor. Spre exemplu, adesea, prea increzatori in performantele tehnice anuntate de constructori, unii soferi exceleaza in deplasari ci viteze ridicate, iar in fata unui eveniment nu stiu sa ia o decizie corecta pentru evitarea unui impact sau a unei altei situatii dificile.

Un alt capitol, cel al competitiilor sportive, a fost luat in discutie prezentandu-se unele solutii noi pentru camioanele MAN si modelele VW participante in Raliul Paris Dakar. Au fost introduse unele sisteme noi, in fapt extensii ale celor existente, cum ar fi xDrive DSC Plus, spre exemplu pentru ca sportivii sa poata fi cat mai in siguranta. Una peste alta, sesiunea de comunicari a DEKRA a fost extrem de utila si a impresionat seriozitatea cu care a fost tratata problematica atat de complexa a unor probleme aparent comune si intalnite zilnic in cotidian conducerea propriilor vehicule in siguranta.

Linia verde pentru protectia copilului

Asociatia Linia Verde pentru Protectia Copilului functioneaza din februarie acest an ca organizatie neguvernamentala independenta. Cu scopul declarat de a oferi consiliere si protectie copiilor, Asociatia intreprinde un demers curajos in societatea noastra.

Tributara unor mentalitati acumulate de-a lungul vremurilor, societatea noastra are de acum un sprijin mai mare in favoarea intelegerii unor fenomene sociale existente si perpetuate in cadrul familiei romanesti. Fenomene siciale care din cauza unor conjuncturi, a unor mentalitati puternic inradacinate au ierarhizat pozitiile sociale din cadrul familiei, dar si din afara ei, unele tare punandu-si puternic amprenta asupra evolutiei copiilor. Asociatia ofera consiliere, prin intermediul liniei telefonice 0800 8 200 200, pusa la dispozitie gratuit de Romtelecom, tuturor celor care au nevoie de protectie impotriva unor abuzuri din familie, in primul rand copiilor, oferind si solutii alternative pentru abandonurile familiale sau pentru institutionalizarea copiilor abandonati. Mai multl, aosciatia isi propune sa explice modalitatea de reintegrare in familiile naturale a copiilor abandonati. La un numar ridicat de aproape 5.000 de cazuri inregistrate numai intr-un singur an, de copii exploatati, maltratati si batuti, numarul acestora fiind in realitate mult mai mare, asociatia a acordat sprijinul la peste 1,5 milioane persoane colaborand cu numeroase institutii specializate din tara si strainatate. Acest post telefonic specializat este important prin faptul ca ofera persoanelor posibilitatea de a comunica si altora suferintele lor, de a solicita intr-un cadrul organizat sprijinul, si mai ales de a-l primi, povestile inregistrate de la capatul firului invizibil fiind uneori cutremuratoare pentru timpurile pe care societatea noastra le traieste. Fiind alaturi de initiativa asociatei, revista noastra pune la dispozitie spatiu tuturor copiilor, elevi sau nu sa solicite sprijin in masura in care acestia considera ca pot fi ajutati.

Ne puteti scrie pe adresa revistei si puteti suna permanent la numarul de telefon pus la dispozitie pentru sprijinul vostru.

Sa-i determinam si pe copii sa joace un rol important in educatia rutiera!

Incorporarea unor ore de siguranta rutiera si de prim ajutor in programa scolara s-a dovedit a fi una dintre cele mai eficiente cai prin care copiii au putut dobandi cunostintele si abilitatile care sa le permita confruntarea cu mediul 'ostil' pe care il constituie traficul. Deoarece in multe tari educatia pe teme de siguranta rutiera si de prim ajutor nu are alocate ore in programa scolara, conceperea si punerea lor in practica depinde in mare masura de mobilizarea copiilor si a partenerilor. Societatile Nationale actioneazaca auxiliare ale autoritatilor publice intarile respective in domeniul umanitar si furnizeaza o gama larga de servicii, inclusiv asistenta in caz de dezastru, programe de sanatate si sociale. Toata aceasta activitate este guvernata de cele sapte Principii Fundamentale ale Crucii Rosii si Semilunii Rosii, care sunt: Umanitate, Impartialitate, Neutralitate, Independenta, Voluntariat, Unitate si Universalitate.

Primul ajutor este universal recunoscut ca element specific de activitate a Crucii Rosii/Semilunii Rosii, iar prin reteaua de milioane de voluntari activi si profesionisti, Crucea Rosie/Semiluna Rosie ramane atat un furnizor principal de servicii de urgenta, cat si o unitate de referinta pentru programe educative in acest sens. Programele educative de prim ajutor implica si se concentreaza asupra beneficiarilor, manifestand consideratie pentru, si respectand condisiile, cultura si capacitatile locale. Mai mult de atat, instruirea populatiei pentru a face fata ranirilor provocate de accidente de circulatie trebuie sa includa informatii in legatura cu reducerea atat a riscului de coliziune prin purtarea de materiale reflectorizante sau renuntarea la a conduce dupa consumul de alcool, cat si reducerea gravitatii ranirilor prin echiparea cu casti protectoare pentru cei care merg pe motocicleta sau motoreta.

Ghidul de buna practica al Campaniei pentru siguranta al Crucii Rosii europene In numerele viitoare, revista Autostrada va publica extrase si din celelalte tipuri de activitati.


 Siguranta auto