Utile


Pozitia la volan!

Despre pozitia corecta la volan s-au scris in timp adevarate tomuri, unele punctand pe scurt doar principiile, altele extinzand povestea intr-un mod elaborat. Evident, atunci cand vine vorba sa ni se spuna cate ceva despre principiile respective toata lumea stie, cunoaste! In realitate, teoria fiind la indemana numai avem impresia ca stim.

Stephan Foerster, instructor Mercedes-Benz Fahrprogramme, a acceptat sa precizeze, pe scurt, si pentru revista noastra, principiile de baza ale pozitiei corecte de la volan.

–In primul rand, trebuie sa reglam pozitia sezutului si distanta fata de pedale. Pozitia corecta este cea care in momentul apasarii pedalei de frana, respectiv de ambreiaj, picioarele sa nu fie complet intinse, ci usor flexionate. Important este de asemenea sa reglam spatarul scaunului astfel incat, in momentul rotirii volanului, sa nu fie nevoie sa ne desprindem umerii de spatar. De asemenea, distanta dintre volan si bust sa fie in asa fel incat bratele sa fie usor flexionate.

Ambele maini sa fie pe volan in asa fel incat daca ne inchipuim un ceas, mana dreapta sa fie in dreptul orei 3, iar cea stanga in dreptul orei 9. Actionarea volanului trebuie sa se faca prin impingere, adica daca dorim sa rotim volanul spre stanga, mana dreapta impinge volanul, si nu trage, iar daca dorim spre dreapta, manevra se face cu mana stanga care impinge spre directia dorita.

Centura de siguranta trebuie fixata bine, cat mai jos posibil spre sezut si sa fie bine intinsa. Daca purtam imbracaminte groasa, atunci cand suntem la volan o dam jos pentru a putea avea manevrabilitatea cea mai buna a ambelor maini. In fine, tetierele trebuie sa fie pozitionate la nivelul crestetului, in asa fel incat eficienta lor in caz de impact sa fie maxima, fireste, doar daca purtam si centura de siguranta.

Primul ajutor in caz de accident!

In toate cazurile de acordare a primului ajutor, este important sa cunoastem ceea ce avem de facut. In primul rand, trebuie sa se asigure locul accidentului;

–sa se ia masurile de prevenire pentru ca starea de fapt sa nu se inrautateasca;

–sa se stabileasca contactul cu persoana bolnava sau accidentata

– sa se actioneze corespunzator cand persoana accidentata sau bolnava este lipsita de cunostinta.

Asigurarea locului accidentului:

personalul de prim ajutor trebuie, in primul rand, sa asigure securitatea persoanei accidentate si a celor din jur, cat si a lui insusi. De fapt, aceasta inseamna scoaterea persoanei accidentate din zona in care a avut loc accidentul, daca exista pericol de incendiu, explozie, etc.

Prevenirea agravarii situatiei

 Pentru a preveni agravarea traumatismelor sau a bolii, personalul de prim ajutor trebuie sa examineze accidenta-tul/accidentatii. El/ea va trebui sa evalueze situatia si sa inteleaga cauzele care au provocat-o. Tratamentul stabilit a se aplica in urma acestei evaluari nu trebuie sa contribuie la agravarea situatiei. Iata cateva exemple asupra modului in care personalul de prim ajutor trebuie sa gandeasca si sa actioneze pentru a preveni agravarea situatiei in timpul tratamentului.

1. Pentru a preveni sufocarea, asezati persoana care si-a pierdut cunostinta in po-zitie laterala, stabila.

2. Hemoragia trebuie sa fie oprita rapid, pentru a preveni pierderea inutila a sangelui. In cazul simptomelor si a indiciilor de oase fracturate, personalul de prim ajutor va lua masurile necesare pentru prevenirea agravarii fracturii si a perforarii pielii de catre oasele fracturate.

3. Cand temperatura aerului este scazuta, trebuie sa se previna scaderea inutila a temperaturii corpului.

Transportul accidentatului

Scoaterea unui ranit in stare de inconstienta dintr-un vehicul tamponat. Dupa deschiderea sau taierea portierei se introduce un brat al salvatorului pe sub bratul dinspre portiera al accidenta-tului, strecurand mana pana sub barbia acestuia. Cel de-al doilea brat al salvatorului inconjoara pe la spate talia ranitului - iar mana se strecoara pe sub celalalt brat al accidentatului pentru a apuca cu putere pumnul membrului superior al acestuia. In acest mod accidentatul este apucat ferm si poate fi tras spre portiera deschisa, unde poate intra in actiune un al doilea salvator.

Condusul pe ploaie!

Pe vremea ploioasa, cativa milimetri pot face diferenta intre oprire si accident!

1–daca veti investi in cumpararea unor pneuri adecvate cu anotimpul, friguros sau umed nu veti investi decat pentru siguranta dumneavoastra!

2–o strada plina de apa este una periculoasa! Fenomenul de acvaplanare este posibil sa se formeze si din acest motiv trebuie ales un pneu care dispune de o aderenta ridicata.

3–simbolul V de pe un pneu indica in general si de la producator la producator, limita de viteza! Totodata, el asigura eliminarea apei si un mai bun contact cu suprafata de rulare.

4–la franarea de urgenta utilizati si creierul, mai ales daca vehiculul dvs nu dispune de Sistemul ABS! Tineti permanent amandoua mainile pe volan si directionat normal!

5–pastrati o distanta sigura fata de vehiculul din fata dvs, de regula se aprecieaza ca la viteza de mers normala cel din fata trebuie sa fie la o distanta masurata la doua secunde. Asa aveti timp sa observati ce se petrece si sa reactionati!

6–rulati cu luminile aprinse fara insa a deranja pe cei care vin din sens opus! Pe timp de ploaie, vizibilitatea este scazuta din cauza densitatii mai mari, ca si din faptul ca vrema este mai intunecata!

7–verificati starea de functionare a sergatoarelor si chiar stergatoarele ca atare! Acestea trebuie inlocuite periodic, mai ales dupa sezonul calduros.

8–verificati nivelul lichidului din vasul de spalare, ignorat adesea chiar in cele mai dramatice situatii!

9–verificati functionarea sistemului termic, care, in astfel de situatii poate crea mari probleme cauzand opacitatea geamurilor!

Condusul pe zapada!

Gheata neagra

In timp ce gheata si zapada sunt pericole evidente, gheata neagra este si mai periculoasa pentru ca este aproape invizibila si se formeaza la debutul temperaturilor joase. Astfel, manevrele de schimbare a benzii si virajele trebuie abordate cu mare atentie. Saab, spre exemplu, dezvaluie si un mic truc, vei stii sa rulezi pe astfel de gheata in momentul in care masina se deplaseaza extrem de tacut, fara a auzi zgomotul pneurilor.

Sunt interzise franarile bruste sau miscarile violente ale volanului. Se recomanda frana de motor si micsorarea pe cat posibil a vitezei pe o astfel de suprafata!

Aderenta

Aderenta reprezinta un aspect important in conditiile extreme de iarna. Un pneu mai uzat arunca apa sau dispune de o aderenta mai scazuta decat un pneu nou.

La o temperatura de 7 grade pneurile de iarna opresc intr-o distanta mai scurta decat pneurile aceluiasi producator, dar cu specificatia de vara!

Tractiunea unui pneu de vara este de doar 40 % din cea a unui pneu de iarna, si daca la temperatura de 20 de grade valorile sunt apropiate, la temperatura de zero gade, pneul de vara opreste intr-o distanta cu 20 % mai mare decat pneul de iarna la aceeasi viteza! Perioada propice de echipare a modelului cu pneuri de iarna este de la 7 grade in jos, adica de la caz, la caz, din octombrie pana la inceputul lunii aprilie!

Daca modelul dispune de un sistem electronic de control al tractiunii este bine, dar tot nu trebuie bruscata frana.

Daca treceti printr-o portiune cu apa nu uitati ca dupa asta sa actionati franele pentru a va asigura ca functioneaza la nivel optim.

Atentie la poduri si pasaje, acolo gheata tinde sa se formeze mai rapid.

Daca ramaneti blocat, nu lasati rotile sa patineze si incercati sa iesiti printr-o miscare ampla de balans.

Verifica presiunea!

 

Conform Asociatiei Producatorilor de Anvelope (Rubber Manufacturers Association), 3 din 4 soferi isi spala masinile lunar, in timp ce doar 1 din 7 isi verifica si presiunea.

• 55 % dintre soferi considera, in mod gresit, ca presiunea corecta este specificata pe anvelopa.

• "70 % dintre soferi nu stiu sa identifice o anvelopa foarte uzata.

• "Doar 57 % dintre soferi schimba pozitia anvelopelor pe autovehicul la un interval de 8.000 - 13.000 km.

• "Temperatura, conditiile de drum si viteza de rulare influenteaza presiunea si profilul anvelopei.

• "Anvelopele sunt permeabile, ceea ce inseamna ca aerul poate patrunde prin peretele lor exterior.

• "Pe luna, in medie, o anvelopa poate pierde pana la 2 psi. In conditii de temperaturi ridicate, o anvelopa pierde mai mult aer datorita dilatarii porilor.

• "Intretinand anvelopele se pot salva vieti, se poate economisi combustibil, deci si bani, se protejeaza mediul inconjurator.

• "Presiunea inadecvata a aerului in anvelope poate genera disfunctii ale dispozitivelor de siguranta, cum ar fi ABS-ul, sistemul de control al tractiunii (TCS) sau sistemele de control al stabilitatii.

• "Mentinand presiunea corecta in anvelope, un sofer poate economisi anual, in medie, echivalentul a 2 saptamani de rulare la combustibil, reducand totodata si emisiile de gaze.           

• "Verificati presiunea in anvelope lunar si de fiecare data cand plecati la drum lung.

• Chiar si o anvelopa noua, avand o presiune inferioara celei normale, se comporta ca una veche si supra incalzita

• Verificati presiunea corecta a anvelopelor autovehiculului dumneavoastra, pe tocul portierei, langa rezervorul de combustibil sau in manualul de utilizare.

• Daca nu aveti posibilitatea sa inlocuiti decat 2 anvelope o data, montati-le intotdeauna pe cele noi pe spate.

• Daca adancimea profilului anvelopei este mai mica decat 1,59 cm, anvelopa trebuie inlocuita de urgenta.

• "Interschimbati pozitia anvelopelor dupa indicatiile manualului de utilizare, in general dupa 8.000 km rulati.

• Mutand anvelopele din fata in spate si de pe dreapta pe stanga reduceti riscul de uzura inegala."  Asigurati-va ca suspensiile sunt corect aliniate iin momentul in care:

• achizitionati noi anvelope

• observati uzura inegala a unei anvelope

• a trecut mai mult de 1 an de la echilibrarea anterioara.

 

Verifica vehiculul!

 

Inainte de plecare

1. Verifica aspectul exterior al vehiculului. Starea pneurilor, inclusiv a celui din portbagaj.

2. Verifica daca rotile sunt stranse, daca suspensia este sigura, daca trenul de rulare este fara probleme. De regula, inainte unei calatorii mai lungi, in concediu, spre exemplu, o verificare de rutina la un service autorizat ne poate scuti de multe neplaceri.

3. Verifica instalatia de iluminat, daca becuril e farurilor sunt stranse si lumineaza bine. Amintiti-va ca la incarcatura, vehiculului trebuie sa-i fie reorientate farurile ca sa nu lumineze, cum se spune, cerul!

4. Verifica functionalitatea stopurilor, aspect esential daca vrei sa fii vazut la manevra de franare, la fel functionalitatea semnalizatoarelor.

5. Verifica aspectul furtunelor de alimentare, periodic, pe cat posibil pentru a evita pierderea lichidului de racire.

6. Daca drumul este lung este bine sa verificati si placutele de frana si a ferodourilor.

7. Verifica daca instalatia electrica functioneaza, adica incarca in sarcina maxima.

8 Strange bine elementele de fixare a bateriei pentru a nu avea probleme la incarcare instalatiei sau intreruperea functionarii motorului.

9. Verifica periodic functionalitatea electroventilatorului si a termocontactului. La fiecare doi ani sau 20.000 km acesta din urma trebuie inlocuit.

10. Verifica daca si-ai luat elementele considerate de lege obligatorii de a le avea permanent in vehicul-trusa de prim ajutor, extinctorul, triunghiul reflectorizant, bine ar fi sa aveti cel putin doua.

11. Verifica daca ti-ai luat un rand de manusi de lucru, o pelerina, eventual o salopeta pentru o interventie minora, un cablu de tractare si pentru situatii de urgenta, cabluri pentru curent.

12. Verifica daca si-ai luat o trusa de scule, relativ cu lucrurile esentiale, un set de bujii, de sigurante si becuri.

 

Fii asigurat!

 

 

 

De ce avem nevoie de o asigurare?

Detinerea si conducerea unui vehicul implica si asumarea unor riscuri. Acestea apar cand propriul autoturism a fost avariat, cand am avariat un alt vehicul, au fost distruse bunuri sau accidentat persoane.Toate aceste posibile evenimente ne afecteaza sigur bugetul.

 

Tipurile uzuale de asigurare

Asigurarile auto sunt clasificate functie de riscurile pe care le acopera.

-Asigurarea de avarii si furt acopera riscurile la care este supus vehiculul propriu.

-Asigurarea de raspundere civila auto, RCA, acopera pagubele produse tertilor doar pe teritoriul tarii.

-Asigurarea tip Carte Verde acopera pagubele produse tertilor pe teritoriul altor state.

 

Alegerea perioadei de asigurare

Asigurarile auto sunt incheiate de regula pentru o perioada de un an calendaristic de la data achitarii politei. Intrarea in vigoare a ei se face insa dupa 24 de ore!

Asigurarea poate fi pentru avarii si pentru avarii si furt. Aceasta din urma este de regula cu 20-25 % mai scumpa.

Modalitatea de plata poate fi aelasa intre integral si anticipat, respectiv in rate, de la doua la 12.

 

Situatiile cand nu se acorda despagubiri

Avariile produse unui autovehicul a carui stare tehnica nu mai corespunde normelor de siguranta sau nu are ITP-ul la zi.

Cand reparatiile ulterioare au fost efectuate la un service neautorizat.

Cand uzura pieselor replica au provocat avarii si defectiuni.

Asigurarea poate fi pentru avarii si pentru avarii si furt. Aceasta din urma este de regula cu 20-25 % mai scumpa.

 

Adrese si telefoane utile

 

TRACTARI

Grand Garage Auto-Tractari auto pana la 3,5 tone Tel: 021.493.44.51 Autotempo-Piatra Neamt Tel: 0233.294.710

Lama '94-Tractari auto pana la 2,5 tone Tel: 021.336.83.81

Univers Company-Tractari auto cu transportor cu platforma Tel: 021.240.55.30

Prestari Servicii Dragster Tel: 021.492.03.23

MDM 2002-Tel: 021.667.35.68 Sansorimex Serv              Tel: 021.224.11.61

ACR Tractari auto pana la 3,8 tone Tel: 021.222.22.22

Ital-Lazar Prod Impex Tractari auto pana la 2 tone Tel: 0722.219.386

Autouniversal Galati Tel: 0236.412.560

Ruedas

Tractari auto cu autoplatforma - pana in 2.7 tone. Iati Tel: 0232.218.233

Verso Serv Bucuresti Tel: 0214108845

 

AUTO S.O.S. Cluj-Napoca Tel: 0744-185232

RUMANIAN INTERNATIONAL ASSISTANCE - RIA Centrala de Alarma non stop cu numar unic de apel (021) 9442.

ACR-021 222 22 22

0745 382 715 sau 0722 382 715;

Politie, Salvare, 112

Servicii de asistenta-

PEUGEOT 0 8008 44 24 24

DACIA/RENAULT-

0248 500 500

 

MERCEDES-BENZ-Service 24H- Service 24 ore

Tel: 0745.232.424

 

Siguranta copiilor!

 

Transportul copiilor este important sa fie in siguranta

-amplasarea copilului sa fie facuta numai pe locurile din spate, in scaunele speciale de transport, adaptate pentru varsta si greutate lui, sau fara, dar obligatoriu numai cu cnetura de siguranta.

-Educatia prin exemplul personal, si nu numai, joaca un rol important la o varsta frageda copii accentand cu usurinta asta.

-Un copil cu o greutate medie, de 12 kg, este proiectat spre fata, in caz de accident, cu o forta de 10 ori propria lui greutate.

-Conduceti cu prudenta! La viteze mari in oras riscul producerii unui accident este mai mare. Nu uitati, la 100 km/h deplasarea vehicului are loc cu 28 m/s, functie si de starea tehnica a vehiculului, dar si de viteza de reactie, oprirea de la aceasta viteza se poate face in cel mai fericit caz in 34-38 de metri!

-In afara localitatii, campul vizual scade pe masura cresterii vitezei.

Campul vizual este

--pe loc de 180°;

– la 40 km/h de 100°;

– la 75 km/h de 75 °;

– la 100 km/h de 45°;

– la 130 km/h de 30°.

Corespunzator acestor valori cresc direc proportional si distantele de oprire, chiar si pentru automobile foarte bine puse la punct.

Se considera ca un model de Clasa medie Compacta are nevoie de minimum 36 m pentru a opri in siguranta de la viteza de 100 km/h. De la aceasta viteza in sus, distantele se maresc

 

 

 

 

 


Utile