Tehnologii


Step by step

O veche vorba romaneasca spune ca obrazul subtire cu cheltuiala se tine. Nimic mai adevarat mai ales cand fiind etalonul clasei ti-ai propus sa ramai mult timp asa. Este cazul lui Mercedes-Benz cu noua functie a lui Pre-Safe ll.

O noua etapa
De-a lungul vremii, constructorul german Mercedes-Benz si-a consolidat suprematia poate si pentru ca a mers totdeauna pe un drum mai putin umblat. Sa recunoastem calitatea modelelor marcii nu mai este astazi demult cea care s-a impamantenit de generatii, dar pentru asta vanzarile sunt pe mai departe spectaculoase. Au aparut poate modele mult mai trendy, mai puternice dar asta nu i-a impiedicat pe multi fie sa-si doresca, fie sa cumpere modelele. Si chiar daca conjunctural uneori modelele marcii nu sunt totdeauna pe primul loc in top intr-un singur domeniu nu-i poate contesta cineva suprematia-siguranta auto. Totdeauna cu un pas inainte, marca a imaginat cu ceva ani in urma un sistem anticipativ denumit Pre-Safe. Acesta are rolul de a preveni si pregati vehiculul si ocupantii lui de efectele produse de un iminent accident, incercand limitarea lor si a distrugerilor acestuia. Cum era si normal, dincolo de verticalizarea scaunelor ocupansilor, de pretensionarea centurilor, de inchiderea trapei ┴area caroseriei, sistemul a capatat unele functii noi menite sa confere ocupantilor o si mai buna protectie. Mai mult, desi nici un model al marcii nu poate fi clasificat intr-o alta clasa decat cea de lux, sistemul coboara de la Clasa S spre celelalte, sau dimpotriva, urca spre Coupe-urile de vis ale Clasei CL.

Franez, dar te las si pe tine
Principala modificare a sistemului consta in jonctiunea pe care Brake Assist Plus, introdus ca echipament de sine statator anul trecut, o realizeaza cu functiile de baza ale lui Pre-Safe. Concret, in situatia in care la aparitia unei coliziuni soferul nu are nici o reactie, desi avertizarile sonore si vizuale sunt puternice, BAS Plus are rolul de a calcula presiunea de exercitat asupra sistemului de franare si de a frana efectiv in asa fel incat coliziunea sa poata fi evitata. Noul senzor radar poate opera de la o distanta de minimum 30 m pana la maximum 150 metri pentru a fi eficient, pe un camp vizual extrem de larg, presiunea calculata cu ajutorul parametrilor si de aplicat fiind egala cu 40 % din capacitatea intregului sistem de franare! In aceste conditii, chiar daca sistemul isi dovedeste eficienta, rolul soferului de a lua deciziile adecvate ramane primordial.

Pentru a ajunge la aceasta concluzie specialistii au testat noua functie a sistemului cu ajutorul a 500 de soferi atat din Europa, cat si din SUA care timp de aproximativ doi ani au parcurs virtual si real peste un milion de km. Testari intense la simulatoarele din Berlin, efectuate de 70 de soferi profesionisti au ajutat si mai mult la gasirea unor lucruri asupra carora nimeni nu gandise prea intens. Rezultatul, extinderea functiilor unui alt sistem celebru de acum, Distronic, capabil sa conlucreze si mai bine cu Pre-Safe.

O decelerare lina
Imaginand un posibil scenariu al functionarii in termeni reali ai noului sistem se poate spune ca la o viteza medie de peste 130 km/h, de croaziera, in fata modelului Clasei S apare la o distanta relativa un alt vehicul care fie ruleaza cu o viteza mai mica, fie sta pe loc. Clasicul Pre-Safe ar actiona conform functiilor sale asupra pregatirii vehiculului si a ocupantilor in vederea unei iminente coliziuni. Scaunele fata ar fi verticalizate, centurile de siguranta tensionate, portierele ar fi armate, trapa electrica automat inchisa, functionarea motorului ar fi redusa carora li se adauga acum functia de avertizare vizuala si sonora asupra unui eventual impact. Cu 2,6 secunde inainte de producerea impactului, sistemul de franare este pregatit sa actioneze cu ajutorul unui program de calculator, asta desi avertizarile sonore si vizuale au ramas fara efectul scontat. La 1,6 secunde de obstacol, BAS Plus actioneaza cu aproximativ cu 40 % din intensitatea totala asupra sistemului de franare incercandu-se pe cat posibil evitarea impactului si transferandu-se integral responsabilitatea manevrei asupra soferului. Daca si dupa aceasta situatie soferul nu are nici o reactie sistemul actioneaza pentru oprirea totala a vehiculului evitandu-se astfel coliziunea. Evident, functie de viteza de deplasare fortele de decelerare nu sunt nici mici, nici de neresimtit o anume agitatie producandu-se la interior, este drept fara urmari grave daca se utilizeaza centurile de siguranta. In acelasi timp, sistemul care era oricum securizat de functia lui Distronic poate fi util si pentru situatiile in care dintr-un motiv sau altul soferul isi poate pierde cunostinta, are un atac de cord sau de alta natura si astfel pierde controlul asupra vehiculului. In fapt, sistemul nu este doar pentru situatiile obisnuite, cat mai ales pentru cele speciale, fiind salvate astfel si potentialele victime colaterale.

Insa, cu Pre-Safe, cu Distronic sau nu, responsabilitatea conducerii in siguranta ramane pe mai departe apanajul omului. Electronica este buna, dar cu masura!


Tehnologii