Prezentare


Toamna se vor numara punctele, nu bobocii!

Noul Cod Rutier va intra in vigoare din 21 septembrie fiind aprobat prin Legea nr. 49 din martie acest an. Cu numeroase modificari importante acesta va incerca sa asigure o mai buna protectie circulatiei rutiere de la noi.

Permisul de conducere
Asteptat de aproape trei ani, Noul Cod Rutier va intra in vigoare la sfarsitul acestei luni aducand o serie importanta de noi reglementari menite a imbunatatii conditiile de trafic rutier. Dupa cum se stie si se si poate constata circulatia rutiera de la noi este una atipica care, in lipsa unor prevederi legale mai aspre va arata la fel sau chiar mai rau si peste cativa ani. Noul Cod apropie legislatia de la noi de cea europeana incercand sa responsabilizeze mai mult soferii care pusi in situatii limita sau atipice ar trebui sa gaseasca o solutie convenabila. Din pacate, ceea ce am surprins doar in 5 minute in imaginile alaturate se intampla zilnic in Bucuresti, ba chiar mai rau, lucrul nefiind de natura sa bucure pe cineva prin inconstienta faptelor si mai ales a posibilelor consecinte. Fiind o activitate de mare responsabilitate, pentru unii chiar vitala ca profesie, conducerea unui autovehicul prevede in noul regulament masuri mai drastice ca pana acum.

Iata situatiile in care permisele de conducere vor fi retinute pe loc, pentru o perioada de 30, 60 sau 90 de zile. In momentul de fata, in majoritatea cazurilor, se acorda din start o perioada de suspendare de 90 de zile. Noua lege prevede ca soferii sa ramana fara permis si atunci cand acumuleaza 15 puncte amenda, totul fiind anuntat prin posta.

Suspendare pe 30 zile

-depasirea coloanei de autovehicule oprite la culoarea rosie a semaforului sau la trecerile de nivel cu calea ferata

-neacordarea prioritatii de trecere a pietonilor aflati in traversarea regulamentara, pe sensul de deplasare al autovehiculului

-nerespectarea culorii rosii a semaforului

-depasirea neregulamentara

-nerespectarea indicatiilor agentului de circulatie

neprezentarea imediata la politie dupa producerea unui accident usor

Suspendare pe 60 zile

-nerespectarea regulilorprivind prioritatea de trecere, depasirea sau trecerea pe culoarea rosie a semaforului, daca prin aceasta s-a produs un accident soldat cu pagube materiale

-nerespectarea interdictiei temporare de circulatie instituite pe un anumit segment de drum public

-nerespectarea regulilor de circulatie la trecerea unei coloane oficiale

-circulatia pe sens opus, cu exceptia cazurilor in care se efectueaza regulamentar manevra de depasire

Suspendare pe 90 zile

-conducerea sub influenta bauturilor alcoolice

-conducerea vehiculului cu defectiuni grave la sistemul de franare sau directie

-neoprirea la trecerea de nivel cu calea ferata cand barierele sunt coborate sau in curs de coborare

-depasirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime adimise pe sectorul de drum respectiv

Punctele de luat

Situatiile in care punctele amenda vor fi acordate sunt numeroase si din nou prevad prin aplicarea lor respectarea noului regulament rutier. Spre exemplu, conducerea unui autovehicul in mod nejustificat cu o viteza de cel putin 10 km/h sub limita minima obligatorie stabilita pe o anumita portiune de drum va fi sanctionata cu 2-3 puncte amenda. La salariul actual, un punct amenda inseamna 10 5 din brutul minim pe economie, adica aproximativ 300.000 lei vechi. As adauga aici ca masura se poate aplica si taximetristilor care merg la pas dupa clienti si nu semnalizeaza acest lucru.

O alta situatie, folosirea instalatiilor de sonorizare din interiorul masinii la un nivel de zgomot care afecteaza deplasarea in siguranta a soferului va fi sanctionata cu amenda intre 4-5 puncte.

Cu 6-8 puncte vor fi amendati cei care nu vor permite parasirea dinintersectie a unui conducator auto al carui vehicul a ramas blocat.

In fine, poate masura cea mai draga multora, montarea pe masina a unei alarme care suna mai mult de un minut, iar intensitatea semnalului depaseste pragul fonic prevazut de lege va fi sanctionata cu 9 pana la 20 puncte amenda!

Mi-a parut bine sa te vad!

Conform art. 44 din Noul Cod Rutier, conducatorii auto sunt obligati sa foloseasca si in timpul zilei luminile de intalnire atunci cand circula pe autostrazi, drumuri expres si europene.

Sa vezi si sa fii vazut
Daytime Running Lights (DRL) este primul passi cel mai putin costisitor in asigurarea propriei dumneavoastra siguranteauto atunci cand circulati pe drumurile publice. Se stie, in perioadele anului in care vizibilitatea nu este tocmai potrivita, cu vreme mohorata, cu ceata sau ploaie mocaneasca circulatia este destul de suparatoare prin lipsa unei vizibilitati pe distante mari. Apoi, chiar si vara in zonele de padure sau pe inserat, atunci cand traversam portiuni acoperite cu vegetatie se creaza efectul de tunel, si daca vehiculele nu au aprinsa macar pozitia de intalnire observam mai greu sau prea tarziu faptul ca pe sosele mai sunt si alte vehicule. Mai mult, chiar si vara, in zonele aparent vizibile efectul de Fata Morgana ne impiedica sa vedem si sa apreciem corect distantele fata de vehiculele care vin.

DRL-scurt istoric
Conform literaturii de specialitate, Daytime Running Lights sau Daylight Running Lights specifica faptul ca atunci cand pornim motorul propriului nostru automobil sau vehicul luminile acestuia din partea frontala, farurile, se aprind automat. Scopul, sa observam si noi mai bine anumite portiuni de drum lipsite de vizibilitate, dar sa-i anuntam astfel si pe altii ca suntem acolo.

Masura a inceput sa fie aplicata experimental in tarile nordice inca din anii 70, tari care datorita asezarii geografice aveau lungi perioade in care vizibilitatea nu era tocmai buna. Ceata, vreme mohorata, si atunci s-a decis ca pentru evitarea anumitor situatii critice sa fie introdusa, preventiv, aceasta masura.

Prima tara care a trecut la aplicarea lui DRL a fost Finlanda, in 1972, urmata de Suedia, 1977, Norvegia, 1986, Islanda, 1988 si Danemarca, 1990. Pe continentul nord-american, Canada a trecut la DRL in 1990, iar SUA, din 1995.

Pe piata americana primul constructor care a echipat noile sale modele cu acest sistem a fost General Motors, in 1995, obligand astfel ca si celelalte marci de pe piata, autohtone sau de import, VW, Subaru sa-si comercializeze produsele cu noul sistem.

In Europa, obligativitatea circularii cu luminile aprinse si ziua se aplica in afara tarilor amintite in Slovenia, Estonia, Lituania, Macedonia, Cehia, Polonia, Croatia, Slovacia, Letonia, Ungaria, Austria si Italia. Pentru Germania, Elvetia si Franta prevederea este cu titlu de recomandare. In Romania, Noul Cod rutier aplicabil din septembrie 2006 prevede obligativitatea ca pe autostrazi, drumuri expres si europene soferii sa circule si ziua cu luminile de intalnire, iar motociclistii si conducatorii mopedelor sa circule asa cat timp se afla pe drumul public.

DRL-avantaje
Conform literaturii de specialitate, introducerea si aplicarea noi prevederi a adus de-a lungul vremii numeroase avantaje utilizatorilor. Cele imediatesunt

- se previne producerea accidentelor prin faptul ca astfel suntem vazuti si vedem si noi mai bine atunci cand dorim sa efectuam o manevra.

- motociclistii pot observa si ei mai bine apropierea unui vehicul si pot fi la randu-i vazuti mai din timp.

- pietonii si biciclistii pot observa mai repede apropierea unui vehicul si pot astfel sa aprecieze mai bine distantele. La fel copii, dovedindu-se ca si vederea lor periferica observa mai bine lumina.

-vederea slaba a adultilor mai in varsta poate fi compensata de luminile acestor vehicule.

Cele pe termen lung sunt-exista multa literatura de specialitate pe marginea avantajelor utilizarii luminii de intalnire si pe timpul zilei. La nivelul tarilor Uniunii Europene ar putea fi redus numarul mortilor cu peste 5.500 dintr-un total anual de 45.000, numarul accidentelor cu raniri, cu aproximativ 155.000 din cele peste 1,7 milioane, salvandu-se astfel, numai in termeni economici, aproape 5 miliarde de euro.

Studii locale arata ca spre exemplu, in Austria ar putea fi salvate 30 de persoane si economisi peste 30 de milioane de euro pe an. In Olanda, efectul ar duce la salvarea a 45 de oameni si evitarea a 600 de raniri grave. In SUA, numai General Motors a estimat salvarea 37.000 de raniri grave in cei zece ani de cand a introdus pe piata peste 30 de milioane de vehicule echipate cu DRL, iar la nivelul tarii anual ar putea fi evitate 300.000 de accidente, 100.000 de raniri grave si salvate 2.000 de vieti.

Un lucru este insa cert-de la introducerea sistemului s-a observat o diminuare importanta a numarului de accidente de la tara, la tara, de la situatie, la situatie de la 25 la 50 %, ceea ce este foarte important.

DRL-dezavantaje
Desi pare greu de crezut, utilizarea DRL are si unele dezavantaje. Mentinerea in functiune a instalatiei de iluminat a vehiculului ar duce la o crestere a consumului cu 0,1-0,2l/100 km, valoare neglijabila in raport cu multiplele avantaje oferite de DRL. La nivel mondial, consumul de carburant si implicit emisiile poluante ar creste pe baza numarului anual al productiei de vehicule noi cu 1 %.

Concluzii
Evident, aplicarea noii prevederi nu va fi privita cu ochi buni de catre toata lumea. Mai avem mult de recuperat inca la alte capitole, centura de siguranta, telefonul mobil, politetea rutiera, ajutorul in caz de accident etc. Dar chiar daca va fi nevoie de o perioada necesara de acomodare vom ajunge sa intelegem avantajele atat pe termen scurt, cat si cele pe termen lung ale utilizarii luminii de intalnire. Mai ales ca asa va fi peste tot in Europa si daca vom avea ocazia sa circulam pe acolo destul de des vom fi deja obisnuiti. Altfel, cu ajutorul amenzilor primite vom fi obligati sa ne obisnuim vrem, nu vrem.

Alcoolul nu te face mare!

Asociatia "Berarii Romaniei" a desfasurat in perioada 15 mai - 15 iunie in liceele bucurestene campania "Alcoolul nu te face mare!". Din toamna campania va fi realuata cu a doua sa etapa de educare incercandu-se extinderea ei la nivel national.

O initiativa laudabila
Asociatia "Berarii Romaniei" a desfasurat, in perioada 15 mai - 15 iunie in liceele bucurestene, si impreuna cu Institutul pentru Cercetarea si Prevenirea Criminalitatii din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane, campania "Alcoolul nu te face mare!". Campania are ca scop informarea adolescentilor cu privire la riscurile consumului de alcool.

Mesajul campaniei a fost prezentat liceenilor, pe de o parte, de politistul de proximitate, care a impartit materiale informative si a proiectat scurte filme educative, iar pe de alta parte de catre profesorii diriginti, la dispozitia carora au fost puse materiale, resurse si metodologii de predare. In urma succesului inregistrat de acest program si a feedback-ului pozitiv primit de la adolescenti, Asociatia Berarii Romaniei va continua aceasta campanie de educare a tinerilor incepand cu data de 15 septembrie, inceputul noului an scolar.

Dieter Schulze, Presedintele Asociatiei "Berarii Romaniei" a declarat: "Din momentul crearii Asociatiei ne-am asumat rolul si obiectivul de a promova consumul responsabil de bere. Sunt convins ca putem atinge acest obiectiv prin educarea consumatorilor si informarea acestora despre efectele nocive ale abuzului in consumul de alcool. Iar educarea se face incepand de la varste fragede. De aceea, primul pas al campaniei noastre a fost catre liceeni, tineri pe care se bazeaza viitorul societatii noastre."

Pentru o mai buna captare a mesajului de catre publicul tinta, mesajul campaniei a fost transmis liceenilor de campionul mondial la box Leonard Doroftei, exemplu de comportament si de reusita in cariera. Leonard Doroftei a participat la discutii libere cu adolescentii, in timpul celor doua vizite facute in licee si le-a impartasit acestora din experienta sa de viata, prezentand si parerea sa cu privire la raportul invers dintre consumul de alcool, succesul social si performanta in orice domeniu.

Campionul mondial la box, Leonard Doroftei, le-a adresat tinerilor un mesaj fara echivoc: "Genul de prieteni care te prefera beat, fie ca sunt fete sau baieti, sunt persoane care vor sa te traga in jos, la nivelul lor. Cand incepi sa ai succes, devin invidiosi. Prietenii adevarati sunt cei care te ajuta sa te realizezi, saa faci performanta, in orice domeniu, si se bucura de succesul tau."

Statistici importante
Legislatia romana nu interzice consumul de alcool, insa prevede sanctiuni pentru consumul de bauturi alcoolice in locuri publice si pentru comercializarea acestora catre minori (Legea 61/1991).

In vederea informarii minorilor cu privire la consecintele medicale, sociale si juridice asociate consumului de bauturi alcoolice, a fost initiata Campania "Alcoolul nu te face mare".

Pentru sustinerea acestor actiuni, ofiterii institutului, reprezentantii Asociatiei "Berarii Romaniei" si cu sprijinul unor specialisti in domeniu au elaborat materiale cu caracter preventiv (afise, pliante, mapa dirigintelui).

In prima etapa a campaniei, derulata in perioada 15.05 - 15.06, aproximativ 150 politisti de proximitate, instruiti in prealabil de specialisti din cadrul I.C.P.C., s-au deplasat in 85 de licee si au participat la intalniri informativ-preventive cu elevi.

Tot in cadrul campaniei, in perioada mai-iunie 2006, la nivelul municipiului Bucuretti, a fost realizata o ancheta pe baza de chestionar in randul elevilor din clasele IX - XII, cu varste cuprinse intre 15-19 ani, ce a avut drept scop identificarea cauzelor si ocaziilor care determina consumul de alcool in randul adolescentilor. Chestionarul a fost aplicat pe un esantion de 600 elevi, selectionati din 12 licee, cate doua din fiecare sector, cu profiluri diferite, atat teoretice cat si tehnice.

Rezultatele sondajul de opinie au relevat urmatoarele aspecte:
Incidenta consumului de alcool in randul elevilor de liceu nu este ridicata avand in vedere ca dintre acestia, 82 % au afirmat ca obisnuiesc sa bea numai la ocazii. De asemenea, 6,8 % dintre ei au afirmat ca nu au consumat niciodata bauturi alcoolice si numai 1,7 % s-au declarat ca fiind consumatori zilnici.

Comportamentul elevilor in ceea ce priveste consumul de alcool este similar cu cel al familiilor din care provin, 72% dintre acestia afirmand ca in familiile lor se consuma alcool numai la ocazii speciale (aniversari, petreceri). Doar 2,4 % dintre subiecti au afirmat ca in familia lor nu se consuma niciodata alcool, in timp ce 5,8 % apreciaza ca acesta este consumat zilnic.

In ceea ce priveste anturajul, peste jumatate (57,5%) dintre elevii chestionati sustin ca doar o mica parte din grupul de prieteni consuma frecvent alcool.

Intrebati cati dintre prietenii lor se imbata frecvent, 43,6 % dintre subiecti au raspuns ca numai cativa fac acest lucru, iar 38,6 % ca nici unul dintre prietenii lor nu ajunge intr-o stare avansata de ebrietate.

Cele mai frecvente imprejurari in care subiectii au consumat pentru prima data alcool au fost -cu ocazia unei petreceri intime (57,7 %);

-intr-un cerc restrans de prieteni (49,2 %);

-la discoteca (40,8 %);

-la un bar sau terasa (37 %);

-acasa la un prieten (23,5 %)

Motivele care au stat la baza consumului de alcool au fost in principal curiozitatea (47 %) si placerea (42%). Chestionati cu privire la destinatia banilor de buzunar, marea majoritate (67,2 %) au declarat ca ii folosesc pentru procurarea produselor alimentare, iar 28,7 % achizitioneaza alte produse (haine, accesorii vestimentare, carti etc.). Numai 2,5 % dintre respondenti utilizeaza banii de buzunar pentru cumpararea bauturilor alcoolice.

Locurile de unde subiectii au putut cumpara cel mai usor bauturi alcoolice au fost atat discotecile si barurile (42,5 %), cat ssi magazinele stradale (42,5 %). Ponderea celor care au afirmat ca cel mai usor si-au procurat bauturi alcoolice dintr-un supermarket este mai redusa (27,7 %.

Intrebati in legatura cu posibilele efecte ale consumului de bauturi alcoolice, cei mai multi dintre elevii de liceu au evidentiat consecintele negative ale acestuia. Astfel, 63 % au apreciat ca ar fi posibil sa se simta rau in cazul in care ar consuma alcool, 44,7 % cred ca ar fi posibil sa aiba probleme cu politia, iar 42,8 % considera ca ar fi posibil sa comita o fapta regretabila. Numai 20 % dintre subiecti sunt convinsi ca nu ar avea probleme cu politia sau ca ar face ceva ce vor regreta mai tarziu daca vor consuma bauturi alcoolice.

Mercedes Benz

Nevoia reducerii numarului de accidente de pe soselele europene se aplica si vehiculelor grele. Modelul Actros de la Mercedes-Benz este gata sa faca fata cerintelor.

O gandire ambitioasa
La nivelul lui 2030, traficul actual va fi mai mare cu 75 %, dar nevoia reducerii numarului anual de aciidente va ramane la fel de mare. In pofida unor rezultate mai mult decat favorabile, de la peste 71.000 de vieti pierdute la nivel european in 1991 la doar 52.500 in 2000 in fata ofensivei cresterii naturale a parcului auto, a numarului de permise, a sumelor uriase investite va fi nevoie si pe viitor de gasirea unor solutii viabile. Statul german apreciaza ca in fiecare an accidentele rutiere reclama pierderi de 25 de miliarde de euro doar in termeni economici! Ce este de facut? Multe si nu toate la timp, dar macar unii isi dau silinta.

Istoric de siguranta
Mercedes-Benz are o traditie solida in dezvoltarea in premiera a numeroase sisteme de siguranta ce se regasesc astazi atat pe modelele de automobile, cat si pe cele de vehicule comerciale sau grele. Ce ar fi traditia fara o continuitate si ce ar fi viitorul fara investitiile necesare? Nimic, doar simple etape bifate pe rapoartele de activitate. Investind anual peste 6 miliarde euro in cercetarea si dezvoltarea unor produse si echipamente noi, din care peste 1,3 miliarde pentru vehiculele comerciale, marca ramane pe mai departe liderul pietei. In 1981, Mercedes-Benz a fost primul fabricant din lume care a echipat cu ABS modelele sale de camioane grele si de autobuze. 15 ani mai tarziu, modelul Actros a devenit primul model din lume de camion greu care a fost echipat cu discuri de frana pe toate rotile, cu control electronic al sistemului hidraulic de inalta presiune de franare. Astazi, modelul mai aduce o noutate pe piata, Active Brake Assist care, spun specialistii marcii, va salva si mai multe vieti prin evitarea pe cat posibil a unor accidente rutiere. Sistemul va fi functional nu doar pentru clasicele si frecventele situatii de impact frontal, ci si pentru manevrele de parcare, de coliziune din spate, ceea ce va diminua din potentialele pagube. Lucru important pentru ca, conform statisticilor, numarul accidentelor grave produse de vehiculele grele in totalul unui an reprezinta valori semnificative, de 4 % in Germania, 3,7 % in Spania, 2,8 % in Austria, 1,6 % in Franta, 1,8 % in Anglia si 1,2 % in Suedia toate acestea traducandu-se de fapt in sume uriase pierdute de societatile respective.

Viitorul? Noi tehnologii
Mercedes-Benz spera ca Active Brake Assist sa ajute la reducerea numarului anual de accidente pentru ca utilizand un sistem radar performant si ajutat si de sistemul de stabilitateTelligent poate avea un mai bun control asupra manevrelor camionului intervenind la nevoie cu o franare automata pentru mentinerea sau, dupa caz, a reducerii distantei de franare dintre doua sau mai multe vehicule. Campul vizual al sistemului este extrem de deschis si se aplica pe o distanta de la 7 pana la 150 metri! In cazul iminentei producerii unui accident, sistemul avertizeaza sonor si vizual asupra pericolului aplicand, intr-o prima faza, o forta de franare de pana la 30 % din puterea sistemului. In cazul in care soferul nu ia nici o masura pentru evitarea coliziunii atunci in baza programului electronic Active Brake Assist initiaza procedura de oprire a camionului.

Sistemul completeaza gama bogata a echipamentelor de siguranta montate pe model, Actros fiind deja capabil sa treaca toate barierele si testele impuse pe numeroase piete, inclusiv testul suedez de cabina. In afara acestor masuri, fonduri si sute de mii de ore de pregatire, marca intreprinde numeroase cursuri specifice prin care scolarizeaza in fiecare an peste 65.000 de soferi din peste 50 de tari. Cursurile pot avea durata de o zi, doua sau trei, si chiar de doua saptamani fiind canalizate de la conducerea preventiva, la stilul de condus economic ceea ce desigur reprezinta un castig nu in fiecare zi avand posibilitate descoperirii multor lucruri noi chiar de la sursa!

Concluzii
Ceea ce intreprinde periodic marca Mercedes-Benz este un lucru mai mult decat salutar si este urmat in parte si de alti constructori de profil, ceea ce desigur este foarte bine. Seminariile specifice, demonstratiile pe circuitele Centrelor de dezvoltare ale marcii, situate in diversele locatii din Europa largesc si mai mult interesul fata de aceste vehicule contribuind in final la cresterea si intelegerea mai buna a sigurantei auto.

In Romania astfel de activitati au loc mai rar sau cand totusi se desfasoara posibilitatile sunt mai limitate din lipsa modelelor de camioane noi, a spatiilor demonstrative, a personalului suficient de calificat pentru astfel de manifestari.

Totusi, in ultimii ani se observa si la noi o crestere a interesului fata de domeniu incercandu-se eliminarea pe cat posibil a diferentelor de concetie si resurse materiale intre ceea ce putem avea si ceea ce ne putem apropia intr-un viitor relativ imediat.

Siguranta pe patru roti

Trei noi modele venite pe piata romaneasca sau care vor fi lansate in cursul acestui an sunt prezentate si din perspectiva sigurantei.

207, Grande Punto si Porsche 911 Turbo

Siguranta Premium
Unul dintre modelele cele mai de succes ale marcii Peugeot, lansat pe piata romaneasca recent este 207. Urmasul lui 206, unul dintre modelele care au facut cariera se prezinta publicului asa cum este si normal cu numeroase imbunatatiri. Primele se refera la schimbarea dimensiunilor noul venit fiind la toate capitolele peste predecesor. Apoi, multe dintre imbunatatirile aduse se refera la echipamentele de siguranta care fie la momentul perioadei lui 206 nu existau nici macar optional, fie nu fusesera inventate pentru acest segment. Ma refer la sistemul de monitorizare a presiunii din pneuri, de atentionare sonora si vizuala a nepurtarii centurii de siguranta, a sistemului de asistenta in cazul unei franari de urgenta etc. Desi par a fi de confort, multe dintre noile echipari sunt in fapt legate si de siguranta, inchiderea automata a usilor si portbagajului de la o viteza mai mare de 10 km/h, lucru care nu se decupleaza decat atunci cand oprim si deschidem din nou usile. ABS si EBD sunt sisteme oferite in echiparea standard, dar optional in afara airbagurilor frontale modelul poate fi echipat cu airbaguri laterale fata si airbaguri tip cortina. Tot aici, Programul Electronic de Stabilitate poate fi deosebit de util nu doar pentru situatiile de mentinere a controlului traiectoriei, ci si pentru cele de rasturnare. Toate centurile modelului sunt pretensionate, iar tetierele dispun de reglaj pe inaltime, nefiind insa active. La nivelul de echipare Premium, modelul poate beneficia optional de doua noi sisteme - faruri directionale si regulator cu limitator de viteza. In plus, asistenta la parcare, sistemul de navigatie si detectorul de presiune pentru pneuri pot fi comandate pentru o suma totala de 4.000 de euro. Cam mult, zicem noi avand in vedere ca modelul costa intre 12 si 14.000 euro!

Doua segment, doua solutii diferite
Grande Punto
- Nu mai putin de patru versiuni de echipare sunt oferite de prezenta noului model Grande Punto al concernului FIAT. Active, Dynamic, Emotion si Sport toate potrivindu-se va o manusa unui interesant model imaginat de faimoasa Casa de design Giugiaro. In plus, prezenta acoperisului amovibil Sky Dome, introdus de Stilo, a senzorilor utili la asitenta la parcare, a optiunii Bluetooth sau sistemului audio Interscope transforma Grande Punto intr-un model competitiv. Legat de siguranta, principalele dotari includ sistemele ABS si EBD, airbagurile frontale pentru sofer si pasager, acesta din urma avand posibilitatea decuplarii in cazul montarii in fata a scaunului pentru copii, sistem de avertizare a nepurtarii centurii de siguranta, Trip Computer. Alte dotari suplimentare fata de echiparea de baza, ESP complex cu ASR, MSR si Hill Holder.

Astfel echipat nici nu este de mirare ca la recentele testari EuroNCAP modelul a obtinut maximum de punctaj pentru protectia pasagerilor, 5 stele, si cate 3 pentru protectia pietonilor, respectiv a copiilor.

Porsche 911 Turbo - Cel mai recent model al marcii, 911 Turbo a fost lansat si pe piata romaneasca simultan cu lansarea internationala. Impresioneaza pe de o parte forma aerodinamica pastrata in mare parte desi a fost conceputa structural in urma cu peste 50 de ani, pe de alta, confortul si siguranta modelului care n-a putut fi niciodata testat pentru determinarea protectiei la coliziune! Asta nu inseamna ca modelul nu este cumva sigur sau ca in lipsa unor informatii n-ar mai fi la fel de dorit de clientii traditionali. Impresioneaza dimensiunile discurilor de frana, evident ventilate si Brembo, a placutelor atat pentru fata, cat si pentru spate, ca si dotarile clasice unui model sport-airbaguri, scaune tip lalea, centuri de siguranta pretensionate, tetiere active, jenti de mari dimensiuni. Performantele in materie de viteza sunt de sub 300 km/h valoare limitata electronic, peste 330 km/h fara limitator, iar in privinta opririi de la viteza de 200 km/h distanta masoara 134 de metri! Nu va ingrijorati insa, de la 100 km/h modelul are nevoie de numai 32 m, in timp ce majoritatea modelelor ating 36-42 m. Da, dar unele sunt Porsche, alte, nu!


Prezentare