Know-how


ESP de milioane!

DaimlerChrysler a anunaat ca a reusit echiparea in 2006 a peste 1,2 milioane de vehicule cu Programul Electronic de Stabilitate, ESP. Din numarul acestora 750.000 sunt SUV, ceea ce, trebuie sa recunoastem, reprezinta o performanaa. Avantajele echiparii unui model cu un astfel de program sunt de acum evidente, numeroase studii demonstrand necesitatea echiparii noilor tipuri de vehicule cu ESP, iar autoritaai in domeniu pronunaandu-se chiar in favoarea introducerii unei stele de notare suplimentare pentru modelele echipate cu programul amintit. Ca brand DaimlerChrysler, Mercedes-Benz a fost prima marca din lume care a introdus programul pe un model de serie, Clasa S in 1995, doi ani mai tarziu modelul Clasei M fiind primul SUV din lume echipat cu un astfel de program. Astazi, programul nu mai este doar apanajul claselor superioare si de lux, ci coboara spre producaia de volum. Conform definiaiei, programul regleaza direcaia si stabilitatea unui vehicul care tocmai le-a pierdut din multiple cauze menainandu-l pe o traiectorie cat mai sigura. Evident, programul nu poate face minuni, adica nu poate depasi actualele legi fizice, dar oricum strunit cum trebuie stie mai multe decat noi, atat pe drum drept cat si in viraje. Mai mult, poate din cauza monotoniei drumului ne mai pierdem atenaia, pe cand senzorii lui electronici sunt in permanenta alerta. Din fericire!

Sistem de comunicare verbala!

Siemens se preocupa de mai mulai ani de gasirea unui sistem de comunicare eficienta intre sofer si programul electronic al vehiculului. Pornind de la constatarea ca mijlocul cel mai natural este comunicarea verbala, Siemens, dar si alte firme, cauta soluaii pentru imaginarea unui sistem performant de lucru. Concret, numeroase comenzi ar putea fi efectuate doar pe baza solicitarilor verbale, existand desigur un Human Machine Interface, HMI, capabil deja inmagazineze numeroase cuvinte de baza. Pentru inceput, prima lecaie a viitorului program complex, care in treacat fie spus, reprezinta visul de aur al omenirii, va incepe cu memorarea a peste 10.000 de cuvinte de baza din vocabularul german. De ce atat de puaine? Pentru ca ulterior lexicul va fi dezvoltat pentru a putea fi capabil sa identifice nume proprii, de strazi, orase, restaurante. Mai mult, intr-un viitor nu prea indepartat in afara utilizarii limbii germane programul va putea accesa si fisierele corespondente ale altor 11 limbi, in asa fel incat de la un potenaial numar de cuvinte de, sa spunem, 70.000, in 2012 acesta sa atinga 300.000 de cuvinte! Daca le inmulaim cu 11 limbi avem o cifra impresionanta, dar si o capacitate extraordinara de a ne descurca in traficul aglomerat. Deocamdata, programul da speranae ca intr-o zi ar putea ajunge atat de perfecaionat incat ne-am putea descurca fara probleme in aproape toate situaaiile dificile de trafic. De un singur lucru nu vom putea scapa, de responsabilitatea conducerii propriei noastre vieai si ale celor aflaai in vehicul, in siguranaa!

Asistenaa pentru parcare

Delphi a elaborat un sistem de asistenaa si control al distanaei pentru situaaiile in care intenaionam sa parcam. Aparent, daca vehiculul este din Clasa Mini lucrurile sunt relativ usoare, dar daca modelul este un Explorer si avem si remorca? Mai greu de spus si si mai greu de realizat. Si totusi, Delphi a pus la punct un nou tip de radar pentru aceasta situaaie nu puaine fiind situaaiile in care se produc accidente minore, dar tot accidente se cheama multe dintre ele costisitoare.

Radarul acopera o raza de 10 metri si atenaioneaza in diferite grade si intensitaai de sunet apropierea de un obiect ce ar putea fi lovit sau si mai rau sa loveasca vehiculul care efectueaza manevra de parcare. Viteza minima de la care porneste masuratoare este de 5 km/h, la pasul omului cum s-ar spune, dar opereaza si la peste 10-15 km/h. Desi Ford este unul dintre puainii producatori de vehicule ce a studiat efectele coliziunilor intre diferitele modele din clase diferite, SUV cu Sedan, spre exemplu, considera necesara extinderea protecaiei si pentru situaaii curente, dar cu urmari importante. Fara sa introduca o camera video in spaaiul numarului de inmatriculare, pentru ca altfel costurile ar fi uriase, la numarul anual de vehicule produse, Ford echipeaza modelele SUV cu aceasta noua facilitate. De unde si diferenaa, la ei ai unde sa parchezi, noi nu avem nevoie de sistemul de ajutor pentru ca neavand parcari, la ce ne -ar mai trebui?

Cyber manechine pentru industria auto

Ford a elaborat o noua viziune a siguranaei modelelor sale pornind de la urmatorul prim argument. In cele 4-5 decenii trecute de la marea schimbare din industrie corpul uman a evoluat semnificativ atat ca inalaime si greutate, cat si ca asteptari astazi fiind tot mai mult nevoie de altceva. Aproape nu este prezentare de nou model sa nu se spuna ca respectivul venit este mai mare decat precedesorul cu caaiva cm, mai greu din cauza echipamentelor cu atat, etc, constatarea nefiind noua in totalitate, dar cu atat mai necesara. Pornind de la aceasta, organismele federale americane au scanat 5.000 de americani si europeni consideraai reprezentativi sub multiple aspecte elaborand 9 profile umane virtuale ce vor fi utilizate la crearea noilor modele de vehicule. Aspectul este important pentru atat femeile, cat si barbaaii si-au modificat faaa de anul de referinaa al cercetarii, 1962, atat inalaimea, cat si greutatea. Mai mult, perfecaionarea disciplinelor sportive, elaborarea unor diete, apariaia unor curente de moda, eliminarea sedentarismului au modificat caracteristicile umane sub toate aspectele. Iar elaborarea unui program fie el si virtual capabil sa ajute la crearea confortului si a siguranaei din interiorul noilor modele de vehicule poate fi considerat un urias pas inainte asupra caruia puaini s-au gandit in mod real. Asta pentru ca dimensionarea echipamentelor de protecaie trebuie sa aina cont acum de noile greutaai si dimensiuni, totul fiind pe bani. Daca nu incap intr-un model sau nu ma simt confortabil nu-l cumpar, lucru simplu, dar dificil pentru producator.

Collision Warning System pentru S80

Volvo, unul dintre cei mai importanai producatori de vehicule din industrie, a prezentat recent unele dintre cele mai interesante sisteme de siguranaa. Recunoscut atat pentru tradiaia solida pe care o are in domeniu, dar si pentru soluaiile interesante, Volvo a echipat unul dintre cele mai recente modele ale sale, S80, cu noi sisteme de siguranaa. Spre exemplu, partea frontala a fost astfel conceputa incat sa preia energiile rezultate din impact funcaie de viteza de deplasare, mica si mare, intocmai ca un airbag a carui deschidere are loc funcaie de intensitatea impactului. La viteza mica, bara de protecaie din oaeluri speciale, rezistente dar usoare, preia efortul fara a strica pe cat posibil capota.

La viteze mari, efortul se transmite atat asupra barii cat si asupra zonei motorului care are posibilitatea de a aluneca sub habitaclu si astfel sa nu intre in vehicul. Mai mult, S80 dispune acum de doua noi tipuri de sisteme, SIPS, care spre deosebire de generaaia precedenta are un tip de airbag bi-zonal, cu raspuns pentru corp, si separat pentru cap, si WHIPS, aflat la o noua generaaie preia mult mai rapid si mai bine efectele acaionarii foraelor de impact in cazul unei coliziuni din spate.

Toate aceste principale noutaai, inclusiv rigidizarea sasiului, a montanailor care preiau efectele in caz de impact au facut ca noul model sa fie unul dintre cele mai bine echipate, si mai sigure de pe piaaa, lucru care se va regasi curand in testele EuroNCAP si IIHS sau NHTSA.

Insa sistemul cu adevarat revoluaionar pentru marca il reprezinta noua generaaie a Collision Warning System, corespondentul lui PRE-SAFE de la Mercedes-Benz. Pastrand proporaiile, acesta poate reduce viteza pana la oprirea vehiculului intreaga funcaionare bazandu-se pe un complex sistem radar. Complexitatea este data de funcaionare in cooperare cu ACC si BLIS, spre exemplu, dar si cu Driver Alert, Lane Keeping si Emergency Lane Assist, in asa fel incat indiferent de situaaie daca efectele coliziunii nu pot fi eliminate, macar sa aiba loc o limitare a lor. Modelul varf de gama va fi prezentat astfel echipat la Salonul auto de la Paris.

Magneride pentru TT

Delphi a realizat un nou tip de suspensie bazata pe tehnologia Magneride. Este vorba de un nou sistem de amortizor al carui lichid hidraulic are o consistenaa mai compacta care nu permite usor curse foarte lejere. Lichidul conaine particule metalice care creaza o rezistenaa ridicata si in plus o reacaie extrem de interesanta. Conform studiilor fluidul din amortizoare ar fi capabil sa permita si 1.000 de miscari ale cursei, ceea ce practic nici o alta piesa mecanica nu este capabila. Dupa celelalte modele care beneficiaza de noul sistem al suspensiei Delphi Magneride, noul TT este al cincilea care este echipat astfel, predecesorul fiind Ferrari GTB 599 Fiorano.

In fapt, studierea comportamentului suspensiei noului model a inceput cu mai mult timp inainte, Audi dorind sa aiba un avantaj in segment la momentul apariaiei noului TT. Pentru asta specialistii ambelor marci au conlucrat pentru elaborarea unui sistem de suspensie complex cautandu-se echilibrarea perfecta a dinamicii vehiculului. Clasicele amortizoare, oricum diferite de serie, arata acum la fel dar sunt cu totul altceva. Sistemul este unul clasic, dar in interiorul tubului circula un lichid hidraulic performant care conaine.particule metalice de o anume marime si consistenaa. Scopul este asigurarea unui nivel de confort sportiv ridicat, pe masura unor echipamente performante de la interior. Timpii de reacaie sunt rapizi, ca si precizia intregului, solicitarile pe diverse suprafeae de drum punand in evidenaa capacitatea la efort ridicata a sistemului. La viteze citadine, efortul este minim, ainuta de drum sigura si micile denivelari insesizabile. La viteze ridicate, si efortul este ridicat, dar ainuta de drum la fel de sigura fiind rezolvate cu acest prilej si alte probleme descoperite- Nu intamplator, noul tip de amortizor este proiectat special pentru modele Sport, si deloc cu totul intamplator Delphi l-a realizat pentru Ferrari si Audi. Nimic despre durata de viaaa a amortizorului, dar mai mult ca sigur ca este ca si in cazul placuaelor de frana ceramice faaa de cele obisnuite, de la 1 la 10! Fireste, cu totul intamplator!

Cutia automata de viteza 6 A

General Motors are planuri mari pentru viitor. In condiaiile in care consumul de carburant devine tot mai problematic, si pe fondul diminuarii constante a resurselor, liderul mondial al industriei auto a elaborat un plan interesant. Din 2008 vor fi fabricate anual un milion de cutii de viteza de tip automat cu sase trepte. Acestea vor echipa numeroasele modele ale concernului fiind extinsa la nivel global strategia de reducere a consumului. Hydra-Matic 6L50 va fi disponibila pentru toate tipurile de tracaiune, frontala, spate sau permanenta avand o rata de transfer a rapoartelor mult mai buna care va permite o utilizare mai judicioasa a consumului. Versiuni ale acestui tip sunt deja utilizate pe unele modele Cadillac, dar si Chevrolet, in special Corvette, care sunt incurajatoare din punctul de vedere al performanaelor.

In masura in care comparandu-se cu tipurile existente cu 4 si cu 5 trepte valorile sunt sensibil mai bune atunci programul de innoire a tehnologiei cutiilor de viteza automate va fi continuat asteptandu-se lansarea in 2010 a 10 noi tipuri de cutii cu sase trepte. Conform estimarilor la momentul respectiv ar urma sa fie produse 3 milioane de unitaai, ceea ce la actualul total de aproape 9 milioane de vehicule ar insemna ca tot al treilea vehicul va fi echipat cu o cutie de viteza automata. La momentul introducerii lor pe scara larga, comparaaia in materie de economie se ridica la aproximativ un litru la fiecare 100 de km parcursi. Studiind valorile de cuplu si al ratelor de transfer al aceluiasi tip de cutie dar pentru motoare diferite de 4,0, 4,6l in linie sau V6 si V8, acestea nu sunt sensibil schimbate ca valori de transfer si nici nu se specifica economia reala dar este evident ca aceasta exista-Mai ales ca desi nu spune, General Motors utilizeaza experienaa Getrag, constructorul german care asigura mai mult de jumatate din producaia anuala de cutii de viteza din industrie. Desi deocamdata Mercedes-Benz este singurul producator din lume care echipeaza in serie modele cu o cutie automata cu 7 trepte, trecerea de la 5, 6 spre 7 nu va fi tocmai usoara, costurile fiind pe masura. Este adevarat, ca si beneficiile, dar pentru a le avea incepem totusi cu costurile!

Cutii cu dublu ambreiaj pentru hibride

Getrag si Bosch au stabilit limitele unui parteneriat benefic pentru ambele parai. Este vorba de dezvoltarea unui program de cutii de viteza cu dublu ambreiaj pentru modelele hibride. Pe fondul expansiunii sau macar nevoii de inlocuire a actualelor tipuri de motorizari convenaionale, tot mai mulai constructori se straduiesc sa gaseasca soluaii atat din punctul de vedere al surselor de alimentare, cat si in cel al tipurilor de cutii de viteza. Getrag, unul dintre cei mai mari constructori de astfel de echipamente din industria mondiala este specialist si in realizarea unor tipuri diferite pentru motorizarile hibride. Este vorba de motoare convenaionale combinate cu cele electrice care asigura o diminuare a nivelului de poluare si o mai mare autonomie. Faaa de momentul actual, cand producaia se ridica la 2,4 milioane de unitaai, in 2015 se intenaioneaza producerea a peste 5,5 milioane de cutii de viteza cu dublu ambreiaj. Noul tip asigura o economie de 20 % faaa de modelul curent convenaional la o aceeasi motorizare ceea ce reprezinta un castig evident pentru utilizator. Nimic despre rolul pe care-l va juca in aceasta ecuaaie Bosch dar sa ne gandim ca celalalt producator german are o buna cooperare cu Grupul VW caruia ii asigura intre altele injectoare si sisteme de injecaie sub presiune fiind la mare concurenaa cu un alt mare producator de astfel de sisteme, Siemens. Cum s-ar spune, lucrurile se leaga binisor si cu folos!

TMS - un sistem de monitorizare

Pirelli extinde cercetarea funcaionarii si a comportamentului unui pneu dincolo de aparent simpla monnitorizare a presiunii. Dupa cum se stie, ani de-a randul fabricanaii de pneuri au dus o intensa batalie pentru identificarea din timp a pierderii presiunii in scopul evitarii unor accidente grave. Cu ajutorul unor senzori, dar si al unor suporturi de oael rularea pneului fara presiune era permisa pe mai departe cu o viteza maxima de 80 km/h pe o distanaa de aproximativ 200 km, ceea ce era absolut remarcabil. De fapt, inca mai este, nu toai constructorii de vehicule introducand echiparea pe modelele lor, mai mult, nu toai oferind in standard si monitorizarea respectiva cu afisaj. Acum, la concurenaa cu ceilalai producatori de pneuri sau echipamene specifice de monitorizare, Pirelli urmareste comportamentul pneului in timpul rularii la viteze determinate si pe distanae si in medii obisnuite. Este de urmarit uzura interioara, caldura degajata, rezistenaa la tracaiune sau efort, stabilitatea, monitorizarea respectiva fiind mai complexa decat pana acum. Deloc ieftina, senzorul de presiune existent pe fiecare roata, precum si martorul luminos sau grafic de la bord aveau un prea, acum noua tehnologie va avea un altul, de presupus mai mare, dar macar se va cunoaste din vreme semnele de slabiciune ale fiecarui pneu si astfel va putea fi evitat un posibil accident rutier propriu sau cauzat altora.

Clasa E si ILS

Clasa E este prima de noua generaaie a marcii Mercedes-Benz care utilizeaza un sistem de iluminare si proiecaie de nivel mondial. Denumit Intelligent Light System acesta este dezvoltat de Hella, si permite lucruri in premiera pe care nici un alt constructor nu le poate efectua. Primul dintre acestea se refera la posibilitatea adaptarii intensitaaii luminoase funcaie de condiaiile meteo. Spre, exemplu, daca pana acum toai marii constructori s-au chinuit sa realizeze sisteme adaptive faaa de configuraaia drumurilor, inclusiv pentru cele din viraje sau alte zone mai puain luminate in mod obisnuit, acum cu ajutorul modulului VarioX Hella, sistemul poate forma grupe de fascicule luminoase funcaie de viteza de deplasare si de condiaiile de drum-drum obisnuit, drum rapid, de tip autostrada etc. Prototipul actualului sistem a fost introdus pe Clasa E in 2003, dar la momentul respectiv lucrurile nu erau puse la punct asa cum si-ar fi dorit constructorul. Drept pentru care, micul far portabil isi poate modifica in mod rapid si semnificativ funcaiile pentru a oferi cea mai potrivita luminozitate a momentului fara clasicele situaaii de orbire pentru vehiculele din faaa. Disponibil pentru modelele Berlina si T, sistemul se anunaa a fi cu adevarat revoluaionar fapt care-ii va obliga si pe ceilalai producatori de vehicule sa faca la fel sau dimpotriva, sa aduca ceva nou. Dar este greu pentru ca schimbarile sunt atat de rapide si costisitoare incat nu si pe pot permite decat cei cu bugete uriase.

ConnectedDrive

BMW, unul dintre producatorii importanai din industrie, a pus la punct un nou sistem de comunicare. Dupa introducerea Sistemului IDrive, BMW vine acum cu Connected Drive un altul care isi propune sa asigure in timpul conducerii vehiculului mai multe funcaii. Sistemul este similar cu UConnect al lui Mercedes-Benz experimentat cu mai mulai ani in urma si presupune utilizarea unor componente importante. De la comunicarea propriu-zisa telefonica, cu ajutorul reaelei de Internet, la efectuarea unor comenzi de rezervare a unor locuri in structuri turistice si de alimentaaie, la gasirea unor strazi sau locuri mai greu accesibile intr-un oras vizitat pentru prima data. Dar cum toate aceste pot parea mofturi, desi sigur nu sunt, singurul lucru cu adevarat important mi se pare a fi cel legat de posibilitatea apelarii serviciilor de intervenaie in caz de accident sau oricum o situaaie dificila. Dupa modelul american, care la unele modele si-a situat butoanele pe pavilion, si BMW face acelasi lucru fiind inca departe de notificarea automata a serviciilor in caz de impact, dupa modelul General Motors! Fiind destul de costisitor, sistemul se va regasi in perspectiva imediata pe mai toate modelele marcii, in afara preaului propriu-zis, abonamentul la reaea fiind in Europa probabil ceva mai mare decat in America. Dar oricum, pentru cei caresi-au luat modelul Seriei 7 aproape 1.000 de euro pe an in plus nu mai conteaza faaa de preaul vehiculului, atat pentru siguranaa generala, cat si pentru propria viaaa sau a familiei!

Pre-Safe pentru premianai

Pre-Safe, sistemul anticipativ in caz de impact iminent, o alta premiera mondiala a marcii introdusa cu ceva ani in urma, isi face tot mai mult loc in gama modelelor. Dupa Clasa S, dupa noul ML a venit randul si noului CLS, intre timp s-a lansat si Coupe-ul CL care si el beneficiaza de acelasi sistem inteligent de protecaie. La fel cum s-au petrecut lucrurile cu 7 G-Tronic, tot asa si Pre-Safe aflat intre timp la a doua generaaie sau oricum mult imbunataait va fi extins spre toate modelele marcii. Faaa de prima generaaie, Mercedes-Benz a adaugat o noutate, in timpul unei franari de urgenaa luminile de avarie clipesc intermitent si cu repeziciune pentru a-l atenaiona pe cel aflat in spate ca in faaa lui are loc o situaaie de urgenaa. Din fericire, echiparea MB nu este singulara si General Motors procedand la fel cu unele modele Opel. Studii solide demonstreaza ca noua tehnologie poate asigura o reducere a distanaei de franare a celui aflat in spate, pentru evitarea unui impact cu aproximativ 4-5 metri, la viteze de 80-100 km/h, faaa de iluminarea clasica din cauza faptului ca in acest mod timpul de reacaie al franarii este mai scurt prin intervenaia soferului vigilent. Pre-Safe este acum o echipare standard, la fel si Neck-Pro ambele avand rolul de a diminua efectele dezastruoase in cazul si din timpul unei coliziuni. Daca primul asigura o pregatire importanta a ocupanailor, prin rigidizarea centurilor, a scaunelor, a usilor, Neck-Pro este cel care susaine si protejeaza capul ocupanailor primelor locuri in timpul impactului

LED si lumina viitorului

Preocuparile constructorilor de automobile se concentreaza tot mai mult spre soluaii neobisnuite. LED, Night Vision, HUD sunt numai trei dintre acestea, dar toate au un numitor comun-lumina, chiar daca uneori aceasta nu se prea vede!

Redescoperirea LED-ului
Lumina emisa de dioda, Light emitting diodes, LED, incepe sa-si recapete din importanaa, apariaia sistemului la inceputul anilor 60 fiind considerata revoluaionara, ca si tranzistorul de altfel. Echiparea cu aceste noi sisteme are un triplu scop-reducerea greutaaii specifice a materialelor actuale, cresterea luminozitaaii generale si implicit, a cresterii siguranaei auto. Este motivul pentru care tot mai mulai constructori intenaioneaza sau chiar echipeaza deja anumite modele cu un astfel de sistem atat la interior, cat si la exterior. La interior, Audi face, spre exemplu, un pas urias inainte si de la modelul A8 cu 12 cilindri incoace sistemul LED a fost introdus treptat pe majoritatea modelelor. Anterior, Allroad quattro Concept propusese echiparea plansei de bord si a unor instrumente cu o astfel de lumina, astfel incat sa se renunae de la clasica culoare rosie la una naturala, verde sau albastru care sa fie si usor de identificat, dar si placuta. De asemenea, s-a mers mai departe spre crearea unei lumini ambientale mai placuta, doar este segmentul de lux, dar si o atenaionare a vehiculelor din spate asupra unei stari de urgenaa punctata prin clipirea luminilor de franare.

Head-up Display-HUD
De la luminozitatea bordului, a noilor tipuri de faruri sau stopuri cu LED, trecerea spre o alta etapa este mai mult decat naturala pentru ca nu-i asa, furnizorii de echipamente sunt cam aceiasi. Siemens, Bosch, Autoliv, acesta din urma mai mult pentru Night Vision au trecut cu pregatirea spre un alt nivel. Cel al trecerii instrumentelor de pe clasicul bord pe parbriz sau mai exact la baza acestuia. Procedeul vine din industria aeronautica militara care pentru manevrele cheie-tragere spre inamic, spre exemplu-grupeaza reperele importante intr-o zona virtuala/reala, usurand astfel urmarirea. La automobile fireste lucrurile stau diferit, exista mai puaini indicatori, nu este nevoie atat de urgenta de factorul timp, necesitatea poziaionarii elementelor fiind impusa de cresterea siguranaei auto din timpul conducerii. S-a remarcat de-a lungul vremii ca in dorinaa lor de a urmarii informaaiile de trafic, harta de pe display, spre exemplu, neatenaia soferilor poate produce accidente grave. Pentru a elimina acest neajuns major s-a experimentat incorporarea in parbriz a unui ecran care sa afiseze unele informaaii vitale existente in fond si pe clasicul panou de bord. Ma gandesc ca acest lucru funcaioneaza eficient tot pentru persoanele care au o atenaie distributiva ridicata, un control eficient al reflexelor, pentru ca cine nu poate fi atent si la altceva atunci cand conduce degeaba are HUD! Mai mult, ma gandesc ca fiind destul de aproape pentru a fi citite respectivele informaaii soferul tot trebuie sa faca un efort similar, in opinia mea, cu a conduce cu hands free. Esti atent la drum, dar si la convorbire, iar calitatea stilului normal de condus are un pic de suferit. Asta daca vrem sa fim cinstiai si sa recunoastem, daca nu, asta-i viaaa! Introdus pe piaaa in mod experimental in 2003, noul sistem de afisaj va fi operaaional in producaia de serie din 2008 cand, prin extinderea alaturi de celelalte doua facilitaai, siguranaa auto generala sa fie determinanta si sa elimine cat mai mult eroarea umana. Cel puain asa este de dorit, dar lucrul acesta s-a mai incercat si cu pilotul Klaus, soferul autonom teleghidat!

Night Vision System
Concurenaa in domeniul echipamentelor si sistemelor de siguranaa nu are loc doar de dragul unei supremaaii de manual, ci pentru atragerea unui segment cat mai mare de clienai. Honda a realizat in 1988 primul manechin din lume destinat experimentelor pentru cresterea siguranaei pietonilor, iar in 2000 a aparut Polar ll, un manechin mai apropiat de structura umana. Tot in acelasi an, Cadillac a introdus sistemul Night Vision provenit din tehnologia militara si care are scopul de a observa ceea ce scapa privirii umane obisnuite in timpul conducerii, in special noaptea. Cu soluaii diferite, Siemens, Bosch, Autoliv au realizat sisteme specifice modelelor din segmentul de lux, Clasa S si Seria 7, in special, oferind o mai buna protecaie pentru perioadele de circulaaie nocturna, cu vizibilitate scazuta, in situaaiile de orbire temporara din cauza farurilor altui vehicul etc. Dupa cum se stie, multe dintre accidentele nocturne sunt cauzate de lipsa unei vizibilitaai adecvate, a neatenaei si oboselii la volan, a consumului de bauturi alcoolice, a apariaiei neasteptate a unor animale salbatice sau domestice pe carosabil, a unor pietoni intarziaai sau a unor biciclisti.

Sistemul se bazeaza pe o camera radar, cu raze infrarosii care pot observa si afisa pe un display siluetele care in mod normal noi nu le putem observa din varii motive, dar care se afla la distanae apreciabile de vehicul, de regula intre 50 si 150 metri, dar acestea pot fi detectate si de la 300 metri. Faptul ca pot fi identificate ne ajuta la luarea unor decizii rapide pentru evitarea lor si astfel eliminarea unor posibile accidente.

Concluzii
Existenaa unor sisteme avansate de protecaie generala este benefica si este data si de progres. LED-ul a fost redescoperit, la fel Night Vision si Head-up Display, intrebarea este ce mai urmeaza? Greu de spus, dar sigur lucrurile nu se vor opri aici. Vor fi inventate materiale multistrat care sa reziste mai bine la impact, dar sa fie si mult mai usoare, vor fi extinse cercetarile pentru gasirea unor sisteme si mai bune pentru cresterea siguranaei auto rolul omului fiind in fapt din ce in ce mai mic, el trebuind sa-si concentreze atenaia decat la drum. Aproape ca in faaa atator sisteme avansate va exista si posibilitatea sa nu mai fie produse accidente! Personal, greu de crezut ca totul sa nu fie utopie, dar cu siguranaa se va ajunge candva si aici, este drept, nu prea curand.


Know-how