Istoria sigurantei


Istoria sigurantei

Este un adevar de netagaduit ca siguranta auto a aparut ca o necesitate a industriei. Constructorii au fost printre primii care au intuit atat avantajele dezvoltarii unor sisteme departajandu-se astfel de competitori , cat si corelatia existenta pe plan social si economic a aplicarii acestora. Consideram important sa rememoram principalele etape ale dezvoltarii tehnice a conceptului de siguranta.

1897
Herbert Frood realizeaza un material compozit ce va fi utilizat pentru garnitura de frana.

1902
Lancaster Smith frana pe disc.

1903
Gustave Lebeau proiecteaza bretelele auto protectoare pentru automobil, un model precursor al centurii de siguranta.
In acelasi an, Goodyear inventeaza pneul fara camera, Tubless.

1906
Este anul in care, pe 17 aprilie, Auer von Welsbach compune un acronim din denumirile Osmiu si Wolfram inregistrand OSRAM ca marca la Biroul Imperial German de Brevetare.

1907
Este lansata lampa cu filament metalic.

1908
Apare janta demontabila pentru automobil Continental.

1908
Farurile electrice Cadillac.

1919
Oglinda retrovizoare.

1920
Frana cu comanda hidraulica.

1923
Servofrana Renault.

1929
Farurile orientabile - Cadillac.

1935
Frane cu reglaj automat Mercedes Benz.

1951
Crash testul frontal Ford.
Sasiu cu zona de absorbtie a energiei de impact pentru fata/spate si zona rigida habitaclu Mercedes Benz

1954
Este fabricata lampa XBO, cu descarcare in Xenon la inalta presiune, utila proiectiilor cinematografice si efectelor luminoase. In 1983, OSRAM primeste Premiul Oscar pentru contributia adusa la dezvoltarea cinematografiei.

1956-1957
Centura de siguranta cu 2 si 3 puncte Volvo

1959
Testul Roll over Mercedes Benz.

1966
Circuit de franare mecanic Volvo.
Anti bloking sistems ABS mecanic Jensen
Discuri de frana ventilate Porsche
Coloana de directie telescopica Mercedes Benz

1968
Iau nastere lampile de mare intensitate luminoasa, Powerstar HQI, cu descarcare in halogenuri metalice la inalta presiune si care in 1972 au fost utilizate la iluminarea Stadionului Olimpic din Munchen.

1970
Spalator de faruri Saab.

1970-71
Bara parasoc de absorbtie a energiei, bara de protectie din usile laterale Saab.

1972
Airbag, General Motors si ABS electronic - Bosch.

1980
Electronica ajuta la economisirea energiei si la imbunatatirea calitatii luminii. Este lansat produsul Quicktronic, precursorul sistemului inteligent de iluminat digital de mai tarziu.

1984
Centura de siguranta cu retractor Mercedes Benz.

1985
OSRAM devine primul fabricant care a integrat un sistem electronic de control in soclul unui bec economic. Categoria de produse OSRAM Dulux consuma cu 80 % mai putina energie in comparatie cu o lampa cu incandescenta, fiind disponibile chiar si sub forma unor lampi clasice.

1995
Programul electronic pentru stabilitate, ESP Bosch.

1996
Tetiera activa Saab,
Airbagul lateral Bosch.

1997
Sistem de identificare a scaunului pentru copii cu posibilitatea dezactivarii si Airbag pentru Roadster - Mercedes Benz.

1998-99
AFR, Sistem de asistare la franarea de urgenta, Airbag cu intensitate diferita de raspuns, Airbag tip perdea si suspensia activa, ABC toate Mercedes Benz.

1999
Are loc o fuziune importanta pe piata de profil, intre OSRAM si Infineon, prin care se patrunde in lumea iluminatului cu semiconductori. Astazi, OSRAM realizeaza nu numai diode luminiscente, LED, si laser, dar si leduri organice, OLED, produse din materiale plastice stralucitoare.

2000
Night Vision Cadillac, discuri ceramice de frana Porsche si frana electrohidraulica Mercedes Benz.

2001
Airbag pentru genunchi, Frana de parcarea automata BMW Seria 7.
Centura pretensionata cu limitare de efort Renault.

2002
Airbag anti-alunecare Renault.
Control anti Roll over Volvo.
Centura de siguranta in 4 puncte Volvo.
Notificarea automata a unui crash General Motors.

2003
Centura cu 3 plus 2 puncte Autoliv.
Airbag-ul cu trei etape de declansare - Denso.

2004
Volanul cu comanda centrala fixa Citroen C4-Autoliv.
Sisteme de asistenta - Siemens, Bosch, Denso, Delphi
Alcokey-Saab, AFL ll-General Motors, Opel.

2001-2004
Este lansata prima generatie de LED-uri Thin film InGaip unde OSRAM este pionier, produsele avand o sursa de lumina extrem de performanta, proiectoarele nedepasind marimea unui pachet de tigari obisnuit.

Apar Powerball, tehnolgia ceramica de iluminat si MINISTAR, cea mai mica lampa cu halogen cu reflector din lume alimentata la joasa tensiune.

2005
Airbag-ul camera duala, introdus de General Motors si Toyota.
Centura cu senzorul de alcool si Airbag-ul pentru C70-Volvo.
Airbag-ul pentru Roll over-Autoliv.
Head-up-Display-Siemens.

2006
TSS pus la punct de catre BERU.
ESP Premium, faza a treia dezvoltata de BOSCH.

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cadillac

Chevrolet

1903
Este fabricat primul Cadillac in uzina din Detroit. Organizarea productiei, standardizarea pieselor de schimb ii aduc echivalentul Premiului Nobel pentru industrie.

1909-1910
Cadillac devine parte a General Motors si pune la punct aprinderea prin scanteie.

1912
Sunt introduse starterul electric si luminarea electrica a vehiculului.

1929-1941
Cadillac introduce transmisia sincro, iar cativa ani mai tarziu, transmisia automata.

1948
Cadillac este primul constructor care utilizeaza design-ul in scopuri aerodinamice, pentru reducerea greutatii si a consumului.

1954
Este introdusa, in premiera mondiala si in standard, servodirectia, care ajuta enorm la pastrarea controlului unui vehicul.

1957
Apare modelul Eldorado Brougham care dispunea de scaune cu memorie, suspensie pe aer, jenti din aluminium si tetiere pentru ambele randuri de scaune.

1965
Cadillac realizeaza primul din industrie coloana de directie telescopica, lucrul fiind considerat o inovatie importanta pentru studiul accidentelor frontale.

1966
Apar doua noi echipari interesante-intarirea directiei functie de viteza, radioul de masina stereo si scaunele incalzite!

1971
Apare sistemul precursor al ABS, pentru rotile de pe puntea spate.

1974
Apare precursorul Airbag-ului, denumit Air Cushion Restraint System.

1975-1978
Cadillac introduce injectia electronica si primul program de computer pentru calatorii pe modelul Seville.

1990
Allante devine primul model cu tractiune pe puntea fata, sistem controlat electronic.

1993-1997
Apare Integrated Chassis Control System care masoara unghiul volanului, viteza si comanda reactia ABS.

 

1911
Louis Chevrolet, unul dintre cei mai in voga piloti elvetieni, emigrat in SUA, fondeaza impreuna cu William Durant Compania Chevrolet in New Jersey.

1912
Classic Six este primul model de serie fiind vandute in primul an 2.999 exemplare.

1915
Modelul 490, pentru ca atat costa, 490$, includea starterul electric si lumini electrice, puterea motorului fiind de 20 CP.

1917
Chevrolet depaseste bariera anuala de 100.000 de exemplare vandute. Apare primul Chevy V8 si primul camion.

1918
Chevrolet devine parte a General Motors.

1924
Este oferit radioul de masina, la un pret de 200$, ceea ce reprezenta aproximativ un sfert din costul ei!

1928
Este introdus sistemul de franare cu discuri pe toate cele patru roti.

1929
Este fabricat primul bloc motor din fonta, capacitate de 3,2l/46 CP, motor cu sase cilindri, reclama vremii fiind ca se ofereau sase motoare la pret de patru!

1930
Este introdus pe modelul Universal primul rezervor cu afisaj electric la bord.

1932-1934
Sunt oferite transmisia sincro si suspensia independenta.

1935
Apare Sururban Carryall considerat precursorul modelelor SUV, cu sasiu de otel si posibilitatea transportarii a opt persoane.

1950-1953
Prima transmisie automata la pret mic, prima caroserie din fibra de sticla.

1954-1957
Sunt introduse scaunele actionate electric, geamurile si franele. Tot atunci, transmisia integrala.

1976
Criza petroliera impune fabricarea primelor modele de 1,4l si 1,6l.

 

Robert Bosch

25 de ani de ABS

1861
23 septembrie se naste in casa unui industrias german Robert Bosch, fondatorul de mai tarziu al companiei cu acelasi nume.

Scoala primara si tehnica si le face la Ulm intre 1869 si 1876. Lucreaza timp de un deceniu pentru diverse companii straine, Thomas Edison la New York si Siemens in Anglia.

1886
Fondeaza la Stuttgart propria companie industriala. Un an mai tarziu adapteaza demarorul Deutz pentru pornirea primului motor de automobil. Urmeaza o serie de inovatii tehnice pentru industrie, inte care injectia pentru motorul Diesel, activitatea propriei companii depasind granitele tarii.

1920-1930
Cu o viziune liberala, Bosch se implica in politica reusind numeroase actiuni filantropice de la infiintarea unor spitale, la modernizarea unor locatii industriale. Din nefericire, actiunile sale nu sunt bine privite de Partidul lui Hitler.

1942
Robert Bosch se stinge din viata la o varsta inaintata dupa o activitate prodigioasa pe taram stiintific. Activitatea companiei merge insa mai departe introducand pe piata numeroase aparate electrocasnice, dar si necesare industriei auto, multe dintre acestea fiind cu adevarat revolutionare.

1945-2005
Robert Bosch Gmbh devine una dintre cele mai cunoscute companii de aparatura din lume, astazi cele peste 264 de locatii industriale fiind adevarate avanposturi stiintifice.

Liderul global al echipamentelor destinate industriei auto, Bosch este si liderul sistemelor de injectie pentru motoarele auto, presiunea atinsa fiind de 1.800 de bari, iar experimental depasindu-se pragul de 2.000 de bari. Bosch este serios concurat de Siemens dar si de Autoliv, alte doua prestigioase companii europene, dar si de Denso si Delphi situate pe alte continente.

Cu mai bine de 25 de ani in urma, Bosch lansa unul dintre cele mai interesante si eficiente sisteme de siguranta din industrie-Antilock Braking System, ABS. Mecanismul a fost brevetat inca din 1936 dar pentru industria aeronautica si feroviara si avea drept scop prevenirea blocarii rotilor motrice. In 1964, subsidiara marcii, Teldix, a inceput sa dezvolte proiectul initial si dupa doi ani de pregatiri intense a reusit sa obtina o reducere a distantei de franare a unor vehicule. Dupa alte preparative care au inclus reducerea componentelor mecanice la un numar mai mic, Bosch a fost gata sa ofere sistemul primului constructor care i-a acceptat conditiile, Mercedes-Benz care a echipat optional modelul Clasei S. La scurt timp, ABS-ul generatia a doua a fost montat si pe Seria 7 de la BMW.

Au urmat numeroase imbunatatiri ale sistemului care in 1993 ajunsese la versiunea cu numarul 5. Actuala generatie, a opta, a fost introdusa in 2001 si dispune de patru canale de lucru, sistemul fiind in stransa conlucrare cu TCS si ESP care sporesc astfel siguranta de ansamblu a vehiculului.

In 1981 fusesera fabricate peste 100. 000 de echipamente ABS, tot in acelasi an fiind oferit optional si pentru vehiculele comerciale.

In 1999, numarul unitatilor ABS fabricate de Bosch atinsese 50 de milioane contribuind substansial la imbunatatirea sigurantei vehiculelor din industrie.

Chiar daca actuala generatie pare a nu fi inlocuita prea curand, Bosch sigur are pregatita o noua mutare, mai buna.

 

Cutia de viteza

 

A aparut ca o necesitate a cresterii confortului fiind fabricata de industrie atat in versiunea manuala, cat si automata. De-a lungul vremii mecanismul a cunoscut o evolutie interesanta si trecand prin mai multe faze de executie. In 1939, anul izbucnirii celui de-al doilea razboi mondial, apare cutia automata de tip Hydramat fabricata de Oldsmobile, ca parte a concernului General Motors.

In Europa, la inceputul anilor 50 apar numeroase tipuri automate de ambreiaj care sunt instalate inaintea cutiilor manuale de viteza. Ambreiaje centrifuge vin montate pe Citroen 2 CV sau Ami 6, urmate la scurt timp de ambreiaje mai sofisticate, de tip electromagnetic. Acestea permit printr-o simpla apasare pe levierul schimbatorului de viteza trecerea intr-o treapta sau alta fara a mai fi nevoie de apasarea clasica pe ambreiaj. Un contactor de tip Jaeger cupla electromagnetic fiind montat pe unele modele de pe piata franceza, Peugeot 403 si 404, este adevarat in optiune. Modelul Citroen DS 19 a introdus numeroase inovatii intre care o cutie comandata hidraulic, fara pedala clasica de ambreiaj, treptele cutiei fiind schimbate de la volan dupa modelul american de la Ford, in special. Modelele Citroen ulterioare, 21 si 23 au consolidat succesul comercial al noului sistem, dar extinderea in industrie a ramas destul de limitata, momentul fiind considerat prea timpuriu.

Cutiile automate de viteza, mecanica de origine americana, au echipat la inceput si modelele varf de gama ale marcilor Opel, Facel Vega si Ford. In Europa, Mercedes Benz a demarat comercializarea unor tipuri de cutii de viteza cu 3 si 4 trepte, urmata de Peugeot in 1965 cu o cutie de fabricatie germana, ZF, apoi de Simca in 1968, Chrysler in 1971, cu Borg Warner, tot acesta furnizandu-i lui Citroen miticul model SM in 1973.

 

Istoria sigurantei