Camioane


Siguranta pe primul loc

Trebuie sa recunoastem, prezenta marcii in segmentul vehiculelor grele ar putea sa ne surprinda, dar ar fi o eroare. Dupa o activitate de peste 25 de ani in domeniul vehicueleor grele, este adevarat pe pietele Americii de Sud, VW a considerat ca a venit momentul sa-si prezinte camioanele grele si pe piata europeana. Cel mai mare constructor european de vehicule vine cu o gama completa de camioane si, atentie, de autobuze, intre care cel mai cunoscut model este Titan. Investind peste un miliard de euro in perioada 2002-2007, marca va dezvolta noi modele si va continua sa se impuna si pe alte piete. La momentul 1981, VW a prezentat primele sale modele, 11.130 si 13.130, astazi ajungand la 19.320, 17.250 si 24.250.

Din punctul de vedere al sigurantei, modelele VW nu difera conceptual de celelalte existente pe piata, dar exista unele echipamente dezvoltate pentru automobile care se regasesc si aici, desigur, cu specificatii diferite. Spre exemplu, blocarea usilor in momentul mersului la o viteza mai mare de 15 km/h, control electronic al functionarii motorului, airbaguri pentru ocupantii cabinei, intreruperea circutielor de alimentare cu carburant si electricitate in caz de accident. Aceasta din urma, imprumutata desigur din lumea automobilului, este de exceptie si putine marci de vehicule grele se pot lauda ca o detin. Pe piata nord americana doar marcile incluse in concernul Mercedes-Benz, iar in Europa, Volvo si Scania, dar nu pentru toate modelele.

Nou tip de cabina

In cadrul unei expozitii specializate desfasurata in urma cu putin timp in America, Freightliner a prezentat un nou tip de cabina. Nimic neobisnuit in asta, pentru ca si Scania a facut la fel, dar adaptata pentru conditiile de drum din Europa,in timp ce marca americana a imaginat noua cabina pentru drumurile lungi. Modelul Western Star 4900 EX, motorizarea Detroit Diesel Seria 60, beneficiaza acum de o cabina conceputa pentru calatoriile lungi pe intinsul teritoriu american fara a avea vreun fel de probleme. Cu suficient spatiu pentru a fi o camera de zi, cabina asigura conditiile necesare pentru odihna cu randul a celor doi soferi ai camionului. Aer conditionat, perete izolator fonic, televiune cu circuit inchis, frigider. Masura a fost luata pentru a limita riscul producerii unor accidente grave cauzate de lipsa somnului, scaderea atentiei etc, si evitarea unor moteluri din zone mai retrase. Un adevarat tren de marfuri pe roti, sectorul vehiculelor grele american are o pondere importanta in economie zilnic pe drumurile nationale aflandu-se in circulatie cateva zeci de mii de vehicule grele. In acelasi timp, noile tipuri de camioane grele ce beneficiaza de mai multe tipuri de motorizari, Caterpillar C15, MBE 4000 si-au marit intervalele de revizii gratie introducerii unor materiale si lubrifianti mai bune. Cu uleiuri de motor specifice, intervalele s-au marit la peste 45.000 de km, iar in unele cazuri primul schimb are loc la 130.000 km. NHTSA, organismul federal de determinare a sigurantei consumatorilor, a intreprins recent o cercetare privind calitae pneurilor de pe piata, fiind testate 2.400 de modele! Tractiunea, rezistenta la frecare si caldura, stabilitatea au fost numai cateva dintre probele de baza. Pneurile pentru vehiculele grele, dintr-o alta specificatie s-au comportat in general bine, marci mai putin cunoscute avand performante apropiate in proportie de 80 % de cele de top, si un pret de numai 60 % din cel al marcilor de varf, ceea ce desigur a fost o placuta surpriza pentru toata lumea. Functie de platforma, un vehicul greu poate avea in permanenta pe sosea si pana la 48 de pneuri, numar dificil in caz de pana, alt accident, dar benefic pentru stabilitatea generala a vehiculului. Ori numai cumpararea la nivel mediu a acestui numar de pneuri implica sume considerabile.

ProStar- aerodinamica perfecta 

International Truck and Engine Corporation, ITC, isi continua preocuparile legate de imbunatatirea aerodinamicii modelelor sale dintr-un motiv foarte pragmatic-reducerea consumurilor specifice pe unitatea de transport. Dupa ce ani de-a randul a obtinut premiul cel mare in privinta motorizarilor, tipuri de motoare care s-au regasit in utilizarea flotelor si altor companii, ITC a reusit gratie tehnologiei de care dispune sa imbunatateasca aerodinamica Clasei 8 de cabine. Cel mai recent exemplu este modelul ProStar din categoria motorizarilor 9000 si 9400 pot aduce acum importante economii utilizatorilor. Spre exemplu, la un parcurs mediu de 120.000 de mile pe an economia obtinuta atinge un procent de 4 % ceea ce in termeni economici inseamna economisirea a 2.000 $. Daca ai o flota de 10 camioane, 20.000, iar daca ai o flota de 100 de camioane, lucru absolut posibil, 200.000 $. Problema este ca economia respectiva este obtinuta numai din aerodinamica, dar mai poate fi imbunatatita si functionarea motorului, a stilului de condus, a efectuarii unor reglaje mai bune, a incarcarii echilibrate a marfurilor etc. Toate aceastea pot contribui la o scaderea si mai mare a actualului consum care, extrapoland la numarul de cateva zeci de mii de vehicule grele aflate in circulatie pe teritoriul american, ar reprezenta cantitati uriase in fiecare an si ar mai duce si la scaderea efectelor poluarii in contextul transportului.

Motor PGI mai putin poluant

MAN B& W Diesel AG a prezentat recent noua sa tehnologie considerata revolutionara. 32/40 PGI este un motor pe gaz natural care functioneza pe principiul Otto, abrevierea venind de la Performance Gas Injection. Acesta are rolul a asigura pornirea motorului clasic si aprinderii propriu-zise dar fara sa aiba nevoie de clasicele bujii. Pentru prima data, 32/40 PGI combina avantajele motorului Diesel, caracterizate de putere si cuplu ridicate cu beneficiile date de motorul pe gaz natural. Rezultatele sunt mai mult decat incurajatoare pentru ca prin noua combinatie se optin valori ridicate de putere, cuplu, energie termica si electrica cu cele mai mici vlaori de emisii poluante posibile. In ciclul astfel amintit, noul sistem asigura la o functionare normala a tipului de motor o valoare de emisii poluante de 250 gr/km, adica cat un motor obisnuit de autoturism! Si aici este vorba de motorizari de camioane de 9-12 litri si chiar mai mari, ale caror puteri pot fi de la minimum 320 la 660 CP!

Noua realizare MAN ar putea parea surprinzatoare daca n-ar fi vorba de specialistii germani, recunoscuti pentru inovatiile lor deosebite si precizia de lucru. In plus, chiar daca putina lume stie, este bine sa reamintim, experienta cosntructorului in sistemul de alimentare cu gaz natural este importanta, MAN introducand cu 50 de ani in urma, in mica localitate Augsburg primele autobuze alimentate cu aceasta resursa. Cu un rol important pe piata vehiculelor grele de transport, MAN ramane pe mai departe un jucator puternic aducand industriei ori de cate ori are ocazia noutati care ar putea fi utilizate si de alti constructori pentru imbunatatirea activitatii lor comericale. Iar 32/40 PGI este un nou exemplu de rigoare germana in domeniu.


 Camioane