Istorie


Recucerirea Americii

In aceasta vara, Saab aniverseaza 50 de ani de prezenta pe piata nord-americana. Momentul, un eveniment, reprezinta o performanta in sine prin cultivarea gustului pentru siguranta al unei piete care initial a refuzat subiectul!

Descoperirea pietei americane de catre Saab s-a realizat dupa Al Doilea Razboi Mondial cand mica companie suedeza s-a gandit sa participe pentru prima data la Salonul auto de la New York. In acea perioada, de relativa deschidere europeana spre singura tara super-putere economica, era dificila chiar si pentru o companie suedeza. Modelul prezentat a fost unul cu motor in trei cilindri, tractiune frontala, peste 50 de ani tot aici, acelasi salon fiind martorul Conceptului Aero X. Cum se schimba vremurile! Vremuri care au dus la construirea primului model de vehicul abia dupa 1947 cand, culmea, acesta n-a aparut gratie unor designeri specializati, ci rodul unor entuziasti din diverse domenii, in special din industria aeronautica si navala! Saab 92 Prototip a fost gata in 1950, de la acesta la modelul din 1956 pasii fiind parcursi repede. Saab 93 din 1956 dezvolta 33 CP. Divizia americana a marcii a fost fondata in acelasi an, modelul amintit fiind unul preciat pentru abilitatile sale de a se descurca pe suprafete acoperite cu gheata si zapada, dar mai ales pentru robustetea afisata. O dovada in acest sens a reprezentat-o si faptul ca din cele trei exemplare inscrise in dura competitie de 1.500 de mile -Great American Mountain Rally, cu multe portiuni de drum dificil, pe alocuri acoperite de gheata si zapada, una din cele trei masini castigatoare a fost un Saab.

In afara acestui fapt, pe parcursul celor cinci decenii modelele Saab au fost apreciate pentru designul scandinav, dar si pentru numeroasele inovatii tehnice introduse, intre care supra-alimentarea prin turbina, recircularea gazelor emise, ca si pentru motorizarile de mai mic litraj economice prin comparatie cu cele americane. Unul dintre cele mai apreciate modele a fost Cabrioletul 900, o adevarata emblema a marcii, care s-a bucurat mult timp de o comercializare ridicata.

Caracterizata printr-o seriozitate extrema, lucru regasit si in preocuparea pentru siguranta modelului si a pasagerilor, liderul industriei auto, General Motors a cumparat 50 % din actiuni in 1990, si cealalta jumatate un deceniu mai tarziu. De atunci incoace, Saab a introdus pe piata numeroase alte modele interesante, 9/3, 9/5, 9/7 X, primul SUV si fireste Aero X.

Nu este mai putin adevarat ca nici General Motors n-a stat pe loc si a extins preocuparea sa pentru studierea comportamentului vehiculelor construite infiintand un centru tehnic la Trollhattan, Suedia, aproape de Polul Nord.


 Istorie