Energii atipice


Triumviratul viitorului?

La nivelul industriei auto mondiale exista multe aliante interesante. DaimlerChrysler, cel mai mare producator de vehicule comerciale, colaboreaza cu VW pentru echiparea cu motoare ale celui mai mare constructor european, Toyota este partener cu Grupul PSA pentru realizarea in comun a modelelor Aygo, 107 si C1 si enumerarile ar putea continua. Iata insa, ca spre deosebire de aceasta ultima amintita colaborare, menita a optimiza cheltuielile de productie, se prefigureaza o alta si mai interesanta, as zice chiar capitala. Este vorba de alianta la nivel global, de asta data, dintre BMW, DaimlerChrysler si General Motors, pentru realizarea unui sistem hibrid cu doua mari grupe de functionalitate. In linii mari, si pentru ca evident, principiul de functionare nu este atat de la indemana de explicat, luand de baza un model de cutie automata, dezvoltat in 1941, cercetatorii au elaborat un altul, mai avansat, care functioneaza cu 20 % mai economic decat actualele modele avand in plus capacitatea de recupera, stoca si regenera curentul  din sistemul de franare. De la sfarsitul anului vor fi echipate noile modele ale celor trei mari constructori care, anual, lanseaza in industrie peste 14 milioane de unitati!

 

 

Panda MultiEco

FIAT a pus la punct un sistem hibrid menit sa respecte mai bine mediul inconjurator, un sistem de alimentare benzina/gaz natural ce va echipa modelul Panda. Denumit MultiEco acesta utilizeaza un motor FIRE cu dubla alimentare, prima, cea amintita, cea de-a doua, gaz natural/ hidrogen, mai de viitor. Cuplat la o cutie de viteza de tip inteligent, MTA si la un dispozitiv Belt driven alternator starter, BAS, Panda MultiEco obtine cateva performante remarcabile. Prima ar fi data de reducerea greutatii unui motor conventional, obtinandu-se prin eliminarea unor componente o greutate totala de 92 kg, ceea ce influenteaza mult reducerea consumului. Apoi, printr-un consum mediu scazut, cu 25 % fata de sistemul de alimentare clasic, sunt reduse proportional si emisiil epoluante, estimate la un parcurs citadin la 90 gr/km, ceea ce este extraordinar. Deocamdata, testele efectuate la Centru de Cercetari al marcii sunt incurajatoare, lansarea fiind prevazuta pentru sfarsitul lui 2007.

Polo BlueMotion

VW lanseaza BlueMotion echipand modelul Polo, dupa ce a prezentat si Conceptul A echipat cu un motor TSI alimentat cu gaz natural. Preocuparile marcii in domeniu nu sunt singulare si se intind pe o perioada de mai multe decenii fiind determinate si de actualele cerinte ale pietei, dar si sugerate discret de Comisia Europeana. Fiind cel mai mare producator european de vehicule, a carui productie sporeste an de an in acelasi spatiu limitat,VW a gasit resursele necesare unei rezolvari amiabile. Cine nu si-ar dori sa aiba un model care sa consume putin, 3,9l/100 km, salvand la fiecare kilometru parcurs 0,5l, si sa aiba emisii poluante mai mici cu 16 gr/km? Fabricat in Spania, la Pamplona, noul model ce dispune in standard si de filtru cu particule, va fi oferit unor piete europene variate, intre care Elvetia, Suedia, Austria si Germania chiar din aceasta vara. Pretul modelului, care dezvolta 80 CP, nu va fi diferit de cel al generatiei actuale incercandu-se o trecere echilibrata de la un sistem de alimentare, la altul in asa fel incat schimbarea tehnologica sa se faca natural.


 Energii atipice